Hei,

Jeg har revet en betongvegg og er i ferd med å reparere litt veggsår etter dette. Vurderer hvilken type sparkel/puss jeg bør bruke, og om det er noe forarbeid som trengs eller om det bare er å begynne å påføre det.

Skal jeg bruke gipsmørtel eller det groveste sparklet jeg kan finne? Det er omtrent 3 cm dypt som verst, men 1-2 cm i gjennomsnitt. Se bildene.

Ville satt stor pris på litt veiledning!

Vennlig hilsen,
Daniel

• En vegg med dyp skade nær en dørkarm, avdekket murverk etter rivning av betongvegg. Planer om å reparere med sparkel eller gips.
  • Betongvegg med skadet område, eksponert murstein og puss. Veggen skal repareres med gips eller grovspackel, dype hull til venstre.
Velg heller en litt svakere mørtel type dette (om du ikke gjør det veldig bra med ren kalkmørtel men den lille reparasjonen spiller ikke så stor rolle)

http://www.finja.se/kc-putsbruk-c-fin.5540505.produktinfo

Men spør etter en KC mørtel C og velg en fin-kornet variant dvs. med litt mindre størrelse på ballasten så får du en finere overflate. Det går bra med hvilket som helst fabrikat, alle byggevarehus har det på lager.

Men rengjør fra gammel mørtel først og forvann, for du har en gammel og tørr vegg som suger veldig mye.

Laget utallige lignende situasjoner og kjørt primer fulgt av gipsbruk. Lett å blande, lett å bruke og kan slipes ned om det viser seg å bli ujevnt. Avslutt med klassisk sandspartel. Aldri engang tenkt tanken på å bruke annet enn akkurat gipsbruk...

Torde fungere prima - Selv bare kjørt med Finjas produkter men de torde være likverdige. Pass på å kontrollere så at veggen er rett før, det kan være at du trenger å banke ned litt til rundt om for å få det jevnt.
Bruk en rettholt eller en rett planke for å dra av mørtelen over overflaten, alternativt en bred sparkelspade.

Børst rent, støvsug, bløt opp med vann i blomstersprøyte bare, og gipsputs på vil fungere fint. Alle gipsputs er likeverdige vil jeg si.

Alright, så dro jeg og storhandlet gipsputs og primer!

Når jeg begynte å pirke løs litt løse saker nederst så kommer det løs noen store steiner, så jeg pirker litt mer og nå er det som et hulrom rundt rørene (til elementene) som går der.

Er det greit å bare prøve å kjøre inn gipsputsen rundt dette så mye som mulig eller bør jeg fylle ut med noe annet?

Veggen avdekket murstein, gips og et hullrom rundt rør, med måleinstrument i nærheten.

Mvh,
Daniel

De koblingene vil du kanskje ha tilgjengelige...
Ellers går det bra å bare sette inn gipsmørtel.

Takk, spennende dette!

Hvor viktig er det at det er absolutt klinisk rent fra bevegelige steiner og tørket puss?

Har innsett at jo mer jeg pirker rundt, jo mer løsner det. Og kan antagelig rive ned hele veggen om jeg fortsetter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.