Hei!
Jeg har bekymringer i leilighetens gang. Vi skal få ny inngangsdør her denne uken, og i forkant av det ble vi bedt om å fjerne skohyllen, hattehylle osv. som er i nærheten av døren. Da jeg skrudde ned nøkkelskapet, satt det fortsatt fast i tapetet som fulgte med skapet. Til tross for at jeg forsøkte å skjære det løs med kniv, slapp tapetet fra veggen og dro med seg et stort stykke puss. Jeg prøvde med en universalspakel på tube, men siden pussen er så tørr, smuldret den bare opp og sparkel vil ikke feste seg. Men det kan kanskje gå bedre med en annen type sparkel?

Spørsmålet er dels hvordan jeg best kan reparere det slik at jeg får en glatt overflate og kan sette tilbake nøkkelskapet så det dekker skaden, siden det er et strukturert tapet.

Spørsmål 2 er, når eller om (tanken var å pusse opp i forbindelse med døren, men nå er jeg sykemeldt så det er ikke mulig) jeg skal pusse opp hele gangen, hvordan jeg får en jevn overflate for tapetsering eller maling når jeg har revet bort tapetet. Gangen er trang, så å legge opp lekter og gipspuss er ikke et alternativ, og helst vil jeg unngå å lime rehabiliteringsgips også.

Takk på forhånd,
Marcus

C
Fyll i med gipsputs og sparkel etter med vanlig finsparkel blir bra. Rengjør og "vann" overflaten ordentlig så fester det bra. Masker av ordentlig rundt omkring så du ikke kladder utenfor.

Om du nå skal rive ned tapeten så er det vel risiko for at pussen slipper på flere steder. Det var kanskje det du mener?

Ja, jeg regner jo med at pussen vil løsne mer. Går det an å spille med gipsbruk på så store flater og så jevne det ut, eller er det å skaffe seg merarbeid enn å lime gipsplater...?

C
Marcus Ericsson skrev:
Ja, jeg regner jo med at pusset kommer til å slippe mer. Går det an å arbeide med gipsmørtel på så store flater og så skrape det, eller er det å skaffe seg merarbeid enn å lime gipsplater...?
Det går bra å pusse hele vegger med gipsmørtel om du vil. Hvorvidt det blir merarbeid sammenlignet med å lime opp fornyelsegips avhenger nok mye av omfang og forutsetninger.

For å sparkle må du børste bort alle løse partikler og gjerne støvsuge også.

Skal du få en jevn overflate uten å gjøre rommet mindre, er det bredsparkling eller renoveringstapet som gjelder.

Om jeg børster bort "løse" partikler så føles det som om jeg kommer til å måtte børste til jeg er inne i mursteinen, for alt er så tørt og sprøtt og smuldrer opp når man rører ved det. Vet ikke om det er bare der nøkkelskapet har stått eller om det er det samme overalt i gangen.

Det går vel ikke å feste oppussingstapeten direkte på den tørre pussen, der det ikke er tapet igjen, eller?

C
Marcus Ericsson skrev:
Om jeg børster bort "løse" partikler så føles det som om jeg kommer til å måtte børste til jeg er inne til teglsteinen, for alt er så tørt og sprøtt og smuldres opp når man rører det.
Jepp, fjern alt løst, inn til teglsteinen om det trengs. Ellers blir det ikke bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.