Har et kjellerrom som har hatt trestendere og finerplater siden ’75, når disse ble fjernet syns jeg likevel at tredelene så forholdsvis bra ut bak, ingen mugg eller påvirkning bortsett fra den horisontale stenderen nederst som var ganske råtten. Så hadde pussen sluppet på store deler, men overlag kanskje ikke så rart når det har vært innebygd i 50 år.

Uansett, tok hit en murer for å fikse opp veggene så vi kunne male dem. Er helt innstilt på at det ikke skulle bli helt slett og ha struktur.

Underlaget er en slags steinblokker (se bilde). Mureren la på Grunningsmørtel A på de delene hvor pussen hadde sluppet, og deretter KC Pussmørtel B.

Ting blir ikke alltid som man har tenkt seg, da jeg hadde forventet at hele veggen skulle ha en homogen overflate og ikke den skjøten som ble nå, samt alle småreparasjonene. Men det fikser maleren… (i dette tilfellet meg).

Så spørsmålet mitt er hvordan løser jeg dette. Hva kan jeg legge på som "overflatesjikt" på dette. Kan jeg legge på et til tynt lag med noe pussmørtel? Eller finnes det noe annet bra. Er ikke ute etter en perfekt glatt overflate bredsparklet med finsparkel, kan gjerne være litt struktur.

Tips og ideer mottas med takk.

• Ujevn murvegg i kjeller med løs puss og synlige skarver, ved siden av radiator og lite ventilasjonsvindu øverst.
  • Kjellerrom med ujevn puss på vegger, viser områder med avflassing og flekkvis oppussing. Rør langs taket og flislagt gulv. Malings- og reparasjonsbehov.
  • Kjellervegg med ujevn overflate og delvis synlig murverk, et lite vindu øverst, og rør under taket i et rom under renovering.
H hajnes skrev:
Har et kjellerrom som har hatt trestendere og finérplater siden '75, når disse ble revet bort så syns jeg fremdeles at treverkene så forholdsvis bra ut bak, ingen mugg eller påvirkning bortsett fra på den horisontale stenderen nederst som var ganske råtten. Så hadde pudsen sluppet på store deler, men overordnet kanskje ikke så rart når det har vært innebygd i 50 år.

Uansett, tok hit en murer for å fikse veggene slik at vi kunne male dem. Er helt inneforstått med at det ikke skulle bli helt glatt og ha struktur.

Underlaget er noen slags steinblokker (se bilde). Mureren slang på Grunnmurssement A på de delene hvor pudsen hadde sluppet, og deretter KC Pussement B.

Ting blir ikke alltid som man hadde tenkt, da jeg hadde forventet at hele veggen skulle ha en homogen overflate og ikke den kanten som ble nå, samt alle småreparasjonene. Men det fikser maleren… (i dette tilfellet meg).

Så spørsmålet mitt er hvordan løser jeg dette. Hva kan jeg legge på som "overflate" på dette.
Kan man legge på et nytt tynt lag med noe pussement? Eller er det noe annet som fungerer bra.
Er ikke ute etter en perfekt glatt overflate sparklet med finsparkel, det kan gjerne være litt struktur.

Tips og idéer mottas med takk.
Skulle nok lagt et tynt lag puss og deretter kostet ut det, så får du en homogen pusset overflate som blir bra 👍

Edit: det blir det absolutt enkleste for deg å gjøre

L Lechuza skrev:
Skulle nok lagt et tynt lag puss og så kostet ut det, så får du en homogen pusset overflate som blir bra 👍

Edit: det blir det absolutt enkleste for deg å gjøre
Takk for svaret. Vi liker enkelhet :)

Fortsette med samme "KC Putsbruk B", eller skal jeg gå over til C?

Vet dessverre ikke hva den gamle pussen er. Min observasjon er at den er eldre enn 75 når veggene ble satt opp. Edit: men ikke eldre enn 45 (når huset ble bygget)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.