I vår gamle kjeller har vi ca 5cm tykt lag av puss som innertak blandet med halm og noen ståltråder som holder alt sammen. Over dette sitter det bord lagt overlappende som fungerer som undergulv for overetasjen.

Mitt spørsmål....
Hvorfor i all verden legger man tid og energi på å slamme opp 5cm tykt puss/halm lag i et tak?
Det må jo veie noe innmari og være et skikkelig arbeid?
Er det en form for isolering? Beskyttelse?
Jeg vil iallfall rive ned dritten og sette panel i stedet. Er det risikofritt?

Huset er bygget og tilbygget mellom 1920-50 tallet.

Takknemlig for svar på denne gåten.

/ Henke

Aha ok det var interessant.
Takk for svar !

Det fyller en funksjon som brannhemmende, men også rent estetisk. På den tiden hadde man ikke gipsskiver å sette opp. Antar at det kanskje var status å ha et glatt innertak, og da måtte man pusse det med kalkmørtel!

Trolig så er det en sivmatte som sitter der, med ståltråd flettet inn som holder sammen sivet. Den satte man opp som "pussbærer" for at pusset skulle bli værende på plankene. Sivmatten er så spikret fast på plankene med lengre pappspiker, og deretter slo man på kalkmørtel på sivmatten og jevnet av!

Men hvis du skal rive det, vær forberedt på noe av det jæ*ligste du noensinne har vært med på. Det støver og ryker noe fryktelig og det blir mye mer av det når det ligger på gulvet enn når det satt i taket... Mange bøtter å bære ut altså! :D

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/material/gör-det-själv-revetering-för-amatörer

• Liker
Ghost79
  • Laddar…
Det fantes ingen gipsplater før i tiden og arbeidskraft var billig.......

Teknikken med puss på vassmatte heter "revertering" og synes å ha vært vanlig i første halvdel av 1900-tallet.

Jeg har tatt ned tre slike tak i leiligheten min fra 1936, og akkurat som ovenstående skrevet så støver det noe forferdelig samt at det blir mye mer på gulvet enn hva man trodde satt i taket.

Etter mange tester kom jeg fram til at den beste teknikken var å med den flate delen på en bred kubein bende løs pussen fra innertaket. Noen påsto at det skulle gå å bruke en spade, men i alle fall i mine tak var vassmatten festet i innertaket med en million små spiker.

• Liker
Ghost79
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.