Hei
Har begynt renovering av et soverom i en utleiebolig (borettslag) og når jeg så nærmere på taket ser det slik ut. Jeg har skrapet en del som har vært løs og der disse sprekkene finnes er det luft mellom betong og puss. Jeg mistenker litt at det er eller har vært fukt som har forårsaket dette da et annet rom med bekreftet fuktskade fra fasaden har områder i taket som ser lignende ut, men det er et annet kapittel.

I morgen kommer en for å måle eventuell fukt så mitt spørsmål er, under forutsetning av at det er tørt, kan jeg fikse dette på egen hånd? Altså skrape bort alt som er løst og legge på nytt, men råd i så fall for hvordan jeg gjør og hva jeg bruker for materiale, pussmørtel? men hvilken sort om det finnes flere og er det bare å smøre ut, typ som å sparkle. Taket er knudrete så jeg vil jo at det skal se likt ut. Eller bruker man noen type teknikk for å få dette utseendet?

Jeg vil helst kunne fikse dette selv, har renovert en del men dette er et nytt område for meg. Men jeg tenker om det er mindre områder og ikke hele taket så man kan kanskje "lappe" enkelt på egen hånd.

• Sprukket og avskallet tak med synlige flekker, mulige tegn på tidligere eller nåværende fuktskader, i et renoveringsprosjekt for soverom i boligblokk.
  • Sprekkete tak i leilighet, med synlig betong og avflassing som kan skyldes fuktskade.
  • Slitt tak i et soverom med avflasset maling og synlige sprukne områder; mulig fuktskade.
Synes det ser litt tynt ut for å være pusset, jeg tror mer på at det er sparklet og malt. Når ble huset bygget?

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Synes det ser litt tynt ut for å være pusset, jeg tror mer på at det er sparklet og malt. Når er huset bygget?
Ah kan det være så, ja det er ganske tynt, huset er bygget på 60-tallet. Om det holder å sparkle finnes det sparkel med dette utseendet? Det hadde jo gjort det enklere for meg iallfall :)

B Beckett skrev:
Ah kan det være så, ja det er ganske tynt, huset er bygget på 60-tallet. Hvis det holder å sparkle, finnes det sparkel med dette utseendet? Det hadde jo gjort det enklere for meg i alle fall :)
Det er nok bare sparkel, er det store områder ville jeg ha sparklet med vanlig sparkel og satt på en fiberduk så holder det "for evig". Er det mindre områder, noe det jo ikke ser ut til å være, kan du sparkle med vanlig sparkel og "dutte" med en våt svamp for å få frem en lignende overflatestruktur.

B Beckett skrev:
Ah kan det være så, ja det er ganske tynt, huset er bygd på 60-tallet. Hvis det holder å sparkle, finnes det sparkel med dette utseendet? Det hadde jo gjort det lettere for meg iallfall :)
Fargen/ sparklet er nok sprøytet.. Derav utseendet,

• Liker
Lived
  • Laddar…
Takk for svarene, men da skal jeg forsøke meg på dette selv om det nå er tørt der :) Om det nå ikke er mer enn hva jeg tror det er.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.