Jeg holder på med å renovere toalettet i kjelleren i vårt femtitallshus. Jeg har revet bort vevtapet som satt på vegg og tak, og da tapeten i taket løsnet, fulgte en stor del av pussen med (panikk, det ble jo ikke akkurat et skritt fremover).

Over er et bad som vi nylig har byttet stammer i for cirka 1,5 år siden (det var gamle støpejernsstammer), og jeg gjetter at dette er en gammel vannskade som vi har funnet? Det virker som om det er ganske nøyaktig der den gamle gulvbrønnen lå. Over er det nytt betonggulv støpt, men hvordan i alle dager gjør jeg med dette kaoset i taket?

Det ser ille ut - holder det å banke av det som er løst og pusse nytt tak? Det som sitter under ser ikke direkte fresht ut.

Hva pusser man med? Gips som ikke er så hard? Eller må man gjøre noe mer drastisk med taket? Det ser ut til å gå elektriske kabler også, men jeg vet ikke om de fortsatt er i bruk.

Jeg er veldig takknemlig for alle råd...
 
  • Tak med avrevet tapet og synlig skade på pusslag i en kjeller. Gule vegger der tapet er fjernet, med ujevn puss under. Ventil i nederste hjørnet.
Det der med elkabler kjenner jeg igjen. Da jeg tok bort en del av vårt kjellertak, fant jeg elkabler som de hadde brukt for å binde opp et pussnett.

Det er neppe en gulvvarmekabel du har funnet, vel!?

Hvor tykk er pussen, og hva er over den?
 
Ja så kan det nok være, det finnes ingen takbelysning, så det kan sikkert vært for å binde opp noe, ser ut til å ligge vass under. Men kan også være strøm som aldri ble brukt.

Pussen er typ opp til 15-20 mm. Når jeg har børstet så ser det mest ut til å være puss som har løsnet og er tørt under. Malt med eldre farge, aner ikke hva, men ser ikke ut til å være plastfarge. Og vevtapeten satt så som siste lag, men tapeten er nok typ 25 år gammel.

Planen er å hefte opp nett i hele taket og pusse med kalkpuss? Men spørsmålet er om man trenger å hakke av all gammel puss - jeg tok nå bare bort alt som satt åpenbart løst.

Hvordan gjorde du med dine tak?
 
Ovenfor pussen har du da antagelig planker, så isolasjon.

Det finnes to rimelige alternativer:

1. Rive ned pussen og sette opp gips, sparkle skjøter og male. Helt klart penest. Det gir deg også mulighet til å felle inn belysning og skjule rør/elektriske ledninger. Men det reduserer takhøyden noe.
Gips 13mm + Les 28mm.

2. Reparere lokalt med puss, male alt for en enhetlig look.

Å rive ned og pusse opp igjen gjør man ikke lenger. Den typen tak med vass krever for mye arbeid i forhold til alternativ 1.
 
Takk for tips. Taket ovenfor er betong. Men hvis man skal pusse, bør man ta bort all gammel puss eller kan man legge et tynt lag over det gamle (nå malt gult) for å få det enhetlig?
 
Du kan jo bredsparkle og male taket slik som det er nå. Problemet blir å få fargen til å feste. Plastfargen burde egentlig slipes bort, men da vil vel resten av pussen rase ned.

Om du tar alt ned til naken betong, bruk stålreglar for å feste gipset.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.