Hei,
Jeg er helt oppgitt da jeg ikke klarer å lese meg til svaret og de jeg spør kommer med forskjellige svar.
Har revet ut en badstue i kjelleren og murt opp en innervegg i lecablokk for å dele et større rom i to. Det ligger vannbåren gulvvarme og drenert fra i fjor. Kjelleren er bygd i lettbetong og deretter pusset og malt med silakt eller kalkmaling. Der det har vært fuktgjennomslag er pussen porøs og smuldrer som kritt.
Det er en meget grov struktur på veggene i dag og når jeg nå har banket ned alt som satt løst, ønsker jeg å få en jevn overflate. Rommet skal bli min 15-årige sønns, så vil ikke ha kjellerfølelse.
Men det er noen steder hvor det ble større hull når jeg banket ned det løse. (se bilder)
Så det jeg ønsker å oppnå er å ha en så fin og jevn overflate som mulig som jeg deretter kan male med silikatmaling.
Se bildene for å få et inntrykk.
Spørsmål:
1. Skal jeg bredsparkle, slamme eller pusse, eller skal de gjøres i ulike etapper?
2. Hvilket materiale skal jeg bruke?
3. Hva går raskest?
4. Hva er billigst men fortsatt riktig?
5. Må jeg slipe ned all eksisterende maling?
6. Trenger jeg å prime? Hvis ja, med hva?
Takk på forhånd!
Jeg er helt oppgitt da jeg ikke klarer å lese meg til svaret og de jeg spør kommer med forskjellige svar.
Har revet ut en badstue i kjelleren og murt opp en innervegg i lecablokk for å dele et større rom i to. Det ligger vannbåren gulvvarme og drenert fra i fjor. Kjelleren er bygd i lettbetong og deretter pusset og malt med silakt eller kalkmaling. Der det har vært fuktgjennomslag er pussen porøs og smuldrer som kritt.
Det er en meget grov struktur på veggene i dag og når jeg nå har banket ned alt som satt løst, ønsker jeg å få en jevn overflate. Rommet skal bli min 15-årige sønns, så vil ikke ha kjellerfølelse.
Men det er noen steder hvor det ble større hull når jeg banket ned det løse. (se bilder)
Så det jeg ønsker å oppnå er å ha en så fin og jevn overflate som mulig som jeg deretter kan male med silikatmaling.
Se bildene for å få et inntrykk.
Spørsmål:
1. Skal jeg bredsparkle, slamme eller pusse, eller skal de gjøres i ulike etapper?
2. Hvilket materiale skal jeg bruke?
3. Hva går raskest?
4. Hva er billigst men fortsatt riktig?
5. Må jeg slipe ned all eksisterende maling?
6. Trenger jeg å prime? Hvis ja, med hva?
Takk på forhånd!
Klikk her for å svare





