Hei,

Jeg er helt oppgitt da jeg ikke klarer å lese meg til svaret og de jeg spør kommer med forskjellige svar.

Har revet ut en badstue i kjelleren og murt opp en innervegg i lecablokk for å dele et større rom i to. Det ligger vannbåren gulvvarme og drenert fra i fjor. Kjelleren er bygd i lettbetong og deretter pusset og malt med silakt eller kalkmaling. Der det har vært fuktgjennomslag er pussen porøs og smuldrer som kritt.

Det er en meget grov struktur på veggene i dag og når jeg nå har banket ned alt som satt løst, ønsker jeg å få en jevn overflate. Rommet skal bli min 15-årige sønns, så vil ikke ha kjellerfølelse.

Men det er noen steder hvor det ble større hull når jeg banket ned det løse. (se bilder)

Så det jeg ønsker å oppnå er å ha en så fin og jevn overflate som mulig som jeg deretter kan male med silikatmaling.

Se bildene for å få et inntrykk.

Spørsmål:
1. Skal jeg bredsparkle, slamme eller pusse, eller skal de gjøres i ulike etapper?
2. Hvilket materiale skal jeg bruke?
3. Hva går raskest?
4. Hva er billigst men fortsatt riktig?
5. Må jeg slipe ned all eksisterende maling?
6. Trenger jeg å prime? Hvis ja, med hva?

Takk på forhånd!

• Ujevn murvegg med lecablokker, noe av pussen har løsnet og etterlatt groper og sprekker, viser behov for utbedring og jevnhet før maling.
  • Murvegg med ujevn struktur, viser områder med porøs puss og større hull. Bakgrunnen er lys, og det er et blått rør ved siden av veggen.
  • Veggen i kjelleren med murverk, ujevn overflate av lecablokker, og rester av gammel maling. Skader og hull synlige i pusslaget.
  • Veggen i en kjeller med grov puss og enkelte hull etter fjerning av løs murpuss. Overflaten viser områder med porøs struktur og lett misfarging.
  • Nærbilde av en murvegg med en flekk der pusset har smuldret av, og områder med grov tekstur og porøs overflate synlige.
Skal du ha silikat skal all maling bort, og så kan du jo slamme som nok går fortest. Sparkel skal du ikke ha.

Du får mindre kjellerfølelse og mindre jobb hvis du bruker stålstendere og setter gips utenpå i stedet, men husk at du bør ha rommet ventilert.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.