Jeg har forsøkt å dimensjonere vårt eksisterende pulttak og dets laster. Jeg vil kontrollere om eksisterende teglvegg tåler lastene fra den langsgående midtbjelken (limtrebjelke) som avlastes på totalt fire punkter, to søyler i midten samt to yttervegger.
Den vertikale lasten er 22 kN. Vil veggen, som er murt i kalksandstein fra 1935, tåle dette? Veggen er ca. 25 cm tykk og ca. 2,5 meter høy. Det finnes en stål U-bjelke innebygd over vinduet. Limtrebjelken vil havne ganske nøyaktig i midten over vinduet som er 80 cm bredt.
Jeg har ingen oppfatning om det er rimelig men ifølge beregningen blir det så mye med snølastsone 2.5.
Totallasten på taket ser jo ut til å være ca. 3 kN/m2. Hele lasten for 12 kvm blir vel da 36 kN som deretter skal fordeles ned til grunnen via et antall søyler og vegger. Vanskelig å se hvordan det skal bli akkurat 22 kN i det aktuelle punktet?
Snart dukker det vel opp en konstruktør som vet mer
Totallasten på taket ser ut til å være ca. 3 kN/m2. Hele lasten for 12 kvm blir da 36kN som deretter skal fordeles ned til grunnmuren via et antall søyler og vegger. Vanskelig å se hvordan det skal bli akkurat 22 kN på det aktuelle punktet?
Snart dukker det vel opp en konstruktør som vet mer
22 kN virker stemme ganske bra når det gjelder punktlasten på teglmuren. Å si noe om hva teglmuren tåler er derimot vanskelig. Holdfastheten i en teglmur avhenger, foruten dens geometri, av mursteinens og mørtelens holdfasthet. Mursteinens holdfasthet kan variere veldig mye avhengig av type. Kalksandstein tilhører de som tåler minst. Mørtelens holdfasthet avhenger av dens sammensetning. I dette tilfellet er det opp til ståldraget å gjøre trinnet. Uten den tåler veggen ingenting. Det kan den nok hvis den er tilstrekkelig kraftig og har tilstrekkelig lange opplegg ved siden av vinduet. Å si noe bestemt om det er derimot risikabelt.
22 kN virker å stemme ganske bra når det gjelder punktlasten på teglveggen. Å si noe om hva teglveggen tåler er derimot vanskelig. Holdfastheten til en teglvegg avhenger, foruten av dens geometri, av mursteinene og mørtelens holdfasthet. Mursteinenes holdfasthet kan variere veldig mye avhengig av type. Kalksandsten tilhører de som tåler minst. Mørtelens holdfasthet avhenger av dens sammensetning. I dette tilfellet er det opp til stålbjelken å gjøre tricket. Uten den tåler veggen ingenting. Det kan den nok om den er tilstrekkelig kraftig og har tilstrekkelig lange opplegg ved siden av vinduet. Å si noe bestemt om det er derimot risikabelt.
@justusandersson Stålbjelken som ligger rett over vinduet har bare opplegg ca 15 cm om hver side. Har lest et sted at man anbefaler 25 cm generelt. Selve stålbjelken har en liggende U-profil og er ca 8 cm høy og ca 8 cm dyp. Den gamle konstruksjonen består av to bjelker som man kan se på første bildet, altså lasten er fordelt på to punkter, og ikke rett over ruten. Spørsmålet er hvordan jeg skal gå videre...
Du kan jo alltid redusere snølasten hvis det er mulig å måke taket i ekstremt vær. Jeg tror som forrige taler at det finnes usikkerheter som ikke lar seg beregne.
Du kan jo alltid regne ned snølasten om det går å måke taket i ekstremvær. Jeg tror som forrige taler at det finnes usikkerheter som ikke lar seg beregne.
Ja jeg forstår at det er umulig å regne ut teoretisk siden veggen er gammel og murbruket har passert sine beste år. Men kanskje det finnes tips om hvordan jeg løser det på best mulig måte. I verste fall kan jeg jo beholde de to gamle bjelkene og droppe limtrebjelken der.
Stålbjelken er nok bare tenkt å avlaste teglsteinen over vinduet. Jeg ville satset på en stålramme innenfor teglveggen som limtrebjelken hviler på. Med en så begrenset spennvidde holder det med en VKR profil. Dimensjon avhenger av målene.
Hvor låste er pelarplasseringene? Hvis du øker midtfagets lengde, reduseres belastningen på veggen. Hvis det fungerer med planløsningen, kan du finne en plassering der punktlasten på veggen er null. Man bør imidlertid være litt forsiktig slik at den reagerte reaksjonen ikke tipper over slik at bjelken ønsker å løfte fra veggen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.