Vi har et tilbygg eldre (1974) garasje på 3,5x7,2m der tidligere eier bygde et tilsvarende stort nyere (2002) garasje rett side om side. Og laget et saltak over begge garasjene.

Jeg har nå åpnet fasaden på den gamle garasjen med formål å lage en liten åpning på ca 3,5 meter.
Siden saltaket nå bærer snøen er det ikke noe annet enn egenvekten av den gamle garasjen og innertaket på den nye som skal bæres opp av innerveggen på den gamle garasjen.

Siden jeg uansett vil oppbevare ting som planker og ski oppå garasjene og ikke vil skape problemer for eventuelle fremtidige eiere har jeg tenkt å overdimensjonere åpningen og kjøpt en gl30c 315x90 og 2 stk 90x90 gl30h til åpningen.

Om vi nå spekulerer i at noen i fremtiden har klart å dra opp 2,5 tonn (inkludert egenvekten på det nye garasjens innertak) har jeg regnet meg frem til at verken stolpe eller bjelke når over 40% av sin kapasitet. Derimot blir punktbelastningen da rett under 20 kilonewton, noe som får meg til å tenke på hvordan den nye platen tåler dette trykket.

Det eneste jeg vet om platen da tegninger mangler er:
1. Forrige eiers uttalelse at "alt" i bygget er overdimensjonert.
2. Det nye taket hvor også carport ble bygget. Til en flate på totalt 9x7 meter hvor mønepilaren 115x115 går ned og bæres opp av den nye platen. Dette er på motsatt side, og man kan da anta at platen er punktforsterket der. Men "bør" være seriøst bygget over hele flaten...
3. Jeg bytter dessuten bildekk på den nye platen på vår 2 tonns bil og har punktbelastet den i måneder når en bil på 1,5 tonn sto på støttebukker. Alt dette ser ut til at platen tåler uten synlig påvirkning.

Hva sier dette da? Om platen enkelt tåler en bil på støttebukker, og for at jeg skal slippe å bryte opp og forsterke. Hva plasserer jeg pilarene på for å ha litt belte og bukseseler for å unngå å risikere å sprekke platen når neste eier hypotetisk drar opp et Attefall-bygge oppå garasjen i påvente av bedre vær? :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.