Vi har et pumpehus 2/3 under jord i direkte tilknytning til huset med inngang fra kjelleren. Vegger er lecablokker med noen centimeters gullfiber innenfor trepanel av ukjent materiale. Ingen ventilasjon i det hele tatt.

Pumpehuset/rommet er konstant fuktig, for ikke å si vått, og trepanelet varierer fra halvråttent til helt råttent.

Min tanke er at:
1) lage to ventilasjonshull slik at viss luftgjennomstrømning kan skje. Bør hullene sitte rett overfor hverandre på samme høyde eller gir det bedre effekt om jeg setter det ene litt lavere enn det andre? (muligheten finnes siden bakken heller utenfor, og på den ene siden er større del av veggen over bakken)

2) noe å tenke på med hensyn til materialvalg ved bytte av trepanel?

3) noe annet jeg bør tenke på/tips?

Takk på forhånd

Jeg hadde unngått ventilasjon, det pleier å være kaldt i pumpehus, og da kondenserer luft, spesielt om sommeren.
Kan du ikke isolere innsiden med celleplast og sette opp en vanntett board på de stedene du vil henge opp ting.
Har et pumpehus (over bakken) og dette er tørt, men åpner man døren, så kondenserer luften utenfra direkte på slanger m.m. Mitt andre som er i kjelleren har ventilasjon, og her er det betydelig våtere.

takk det hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt, at fuktigheten isteden kunne øke.
en annen ting jeg tenkte på er at om vinteren kan det kanskje bli for kaldt og fryse med ventilasjon?

men hva er løsningen, må man rett og slett holde ut med at det er så fuktig i pumpehuset?
grunnen til at jeg vil ha det tørt er først og fremst at en av pumpehusets fire vegger er huset/kjellerens yttervegg.

Forsøk å lage en form for blindvegg (med luftspalte mot husets fasade) mot huset slik at fuktigheten blir i pumpehuset.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.