Jeg holder på med å planlegge en påbygd garasje med pulttak og forsøker å finne ut hvilke takbjelker som vil være tilstrekkelige. Garasjen er tenkt å bli 4.8x6m og med lav takvinkel på 3 grader vil spennvidden for takbjelkene være omtrent 4.62m. Taket skal isoleres og legges med papptak.

Ser jeg i Svenskt Träs lathund angis konstruksjonsvirke C24 45x220 å klare en spennvidde på 3.36m ved snøsone 2.5 ved cc 1200mm. Ved cc 600 skal spennvidden multipliseres med 1.4, noe som blir 4.702. Så klarer jeg meg altså med C24 45x220 med cc 600?

Grunnen til at jeg vil bruke 45x220 er at jeg ikke kan bygge så høyt, derfor en fordel om taket ikke bygger mer enn det i høyden. Går det ikke må jeg nok i stedet gjøre garasjen smalere, avhengig av hvor mye, selvsagt.

Ja du klarer deg på det.

Trigonometrien har nok blitt litt feil. Bjelkene blir jo ikke kortere enn spennvidden... Eller tolker jeg deg feil. Bjelkene blir vel knapt 4,81 meter med 3 graders helling.

Ja det er jo rart. TS får regne om spennet.

Takk for svar!

Det er jeg som var uklar, 4,8m er målet i ytterkant på veggen, uten ytterpanel. Så ligger bjelkene på de bærende kantene får jeg drøyt 4,6m spennvidde.

Men så bra at det holder. Ble litt usikker når jeg sjekket rundt på dimensjonering av limtre og fikk frem temmelig store dimensjoner. Men holder 45x225 blir det utmerket bra. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.