Skal sage til endene på profilerte taklister. Hvilke vinkler bør jeg tenke på når jeg gjærsager disse?
 
Vanlig 45?
Leg listen i sagen slik at du veggsiden plan mot bakveggen i sagen og så sag på
 
Ja, har du kun rette vinkler og flate tak så er det ganske lett. Legg til litt skråvegger med tilkobling til mønetak og en kap/ger som kun har vinkling i én retning så blir det straks litt mer utfordrende.... ;D
 
Det var for det filen og sandpapiret ble oppfunnet. Samt for det mer behagelige det trefargede sparklet ;D
 
Et triks er å alltid kutte rett av og i stedet sette inn klosser i hjørnene. Litt juks kanskje, men det er faktisk pent og en annerledes løsning. Det finnes profilerte klosser å kjøpe på enkelte panel- eller snekkerbutikker.

Det beste rådet jeg kan gi hvis man skal kutte lister er å kjøpe eller låne en bra sag, som for eksempel dewalt 700-serien. Da kan man lett kutte av ytterligere en millimeter på listen hvis det skulle være nødvendig. Dette er et helv...te å gjøre ellers.

Et annet råd er å bruke lateksfug når man har kuttet for kort eller feil vinkel.
 
707:en er innkjøpt...
 
Bob_the_builder
chris47 skrev:
Det finnes profilerte klosser å kjøpe på visse panel- eller snekkerbutikker.
Man kan også kjøpe rent gull og kle huset med. Det ligger i omtrent samme prisklasse. :P
 
mats_o skrev:
707:an er kjøpt...
Gratulerer! Du kommer snart til å stille deg spørsmålet. - Hvordan i all verden klarte jeg meg før???
/CC
 
Bob_the_builder skrev:
[quote author=chris47 link=1137768179/0#4 date=1137947528]Det finnes profilerte klosser å kjøpe på visse panel eller snekkervarebutikker.
Man kan også kjøpe rent gull og kle huset med. Det ligger i omtrent samme prisklasse.  :P
[/quote]

Hvordan løser det listhjørne problemet ::) Vær ærlig nå! Visst er det ikke riktig like dyrt som gull?
/CC
 
Bob_the_builder
chris47 skrev:
Hvordan løser det listhjørne problemet ::)
Små profilerte guldtackor, kanskje? ::)

chris47 skrev:
Vær ærlig nå! Er det ikke ganske mye billigere enn gull?
Faen vet... Nei, ikke helt kanskje ;), men jeg vil minnes at en to-pakning små ynkelige klosser pleier å koste rundt 80 kroner eller så. Blir MANGE kroner på et hus det...
 
I mitt hus ville det bli nøyaktig 1200 spenn. Jeg har selvfølgelig hoppet over taklister i overetasjen helt og holdent (ser mer moderne ut). 1200 spenn får man ikke engang en vanlig forlovelsesring for :P Ellers er jeg enig. 40 kr for en furukloss er hårreisende!
/CC
 
Bob_the_builder
Nåja. På de stedene jeg har sett slike klosser så har de sittet overalt. Altså i takhjørner, gulvhjørner og som skrurkloss ved tilslutningen dørkarm/gulvsokkel. I et ekstremtilfelle satt de i tillegg i alle hjørner mot vinduslistene. Da blir det mer enn 1200 spenn vil jeg love.
Men nå når jeg har kjøpt meg en liten håndoverfres så kanskje det er på tide å produsere litt sånt her krafs for å slippe å slite mer på gjærsagens lager... :o
 
Alt det der er juks! Innerhjørne skal gjøres slik at den ene siden sages rett av. Den andre siden skal figurskjæres med en rundsag så den passer mot den rette. En slik fuge vil være tett selv når listene har tørket og endret form. Dessuten er metoden mer tilgivende mot at vegger ikke alltid møtes i 90 grader. Sjekk lenken:
http://www.thisoldhouse.com/toh/print/0,17071,1016651,00.html
 
mattiasp skrev:
Alt det der er juks! Innerhjørner skal gjøres slik at den ene siden sages rett av. Den andre siden skal figursages med en rundsag så den passer mot den rettsagde. En slik fuge vil være tett selv når listene har tørket og endret form. Dessuten er metoden tilgivende mot at vegger ikke alltid møtes i 90 grader
:) SÅNN ER DET BARE!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.