Ja, har du kun rette vinkler og flate tak så er det ganske lett. Legg til litt skråvegger med tilkobling til mønetak og en kap/ger som kun har vinkling i én retning så blir det straks litt mer utfordrende.... ;D
Et triks er å alltid kutte rett av og i stedet sette inn klosser i hjørnene. Litt juks kanskje, men det er faktisk pent og en annerledes løsning. Det finnes profilerte klosser å kjøpe på enkelte panel- eller snekkerbutikker.
Det beste rådet jeg kan gi hvis man skal kutte lister er å kjøpe eller låne en bra sag, som for eksempel dewalt 700-serien. Da kan man lett kutte av ytterligere en millimeter på listen hvis det skulle være nødvendig. Dette er et helv...te å gjøre ellers.
Et annet råd er å bruke lateksfug når man har kuttet for kort eller feil vinkel.
Det beste rådet jeg kan gi hvis man skal kutte lister er å kjøpe eller låne en bra sag, som for eksempel dewalt 700-serien. Da kan man lett kutte av ytterligere en millimeter på listen hvis det skulle være nødvendig. Dette er et helv...te å gjøre ellers.
Et annet råd er å bruke lateksfug når man har kuttet for kort eller feil vinkel.
Man kan også kjøpe rent gull og kle huset med. Det ligger i omtrent samme prisklasse.Bob_the_builder skrev:
[/quote]
Hvordan løser det listhjørne problemet :
/CC
Små profilerte guldtackor, kanskje? :chris47 skrev:
Faen vet... Nei, ikke helt kanskjechris47 skrev:
I mitt hus ville det bli nøyaktig 1200 spenn. Jeg har selvfølgelig hoppet over taklister i overetasjen helt og holdent (ser mer moderne ut). 1200 spenn får man ikke engang en vanlig forlovelsesring for
Ellers er jeg enig. 40 kr for en furukloss er hårreisende!
/CC
/CC
Nåja. På de stedene jeg har sett slike klosser så har de sittet overalt. Altså i takhjørner, gulvhjørner og som skrurkloss ved tilslutningen dørkarm/gulvsokkel. I et ekstremtilfelle satt de i tillegg i alle hjørner mot vinduslistene. Da blir det mer enn 1200 spenn vil jeg love.
Men nå når jeg har kjøpt meg en liten håndoverfres så kanskje det er på tide å produsere litt sånt her krafs for å slippe å slite mer på gjærsagens lager...
Men nå når jeg har kjøpt meg en liten håndoverfres så kanskje det er på tide å produsere litt sånt her krafs for å slippe å slite mer på gjærsagens lager...
Alt det der er juks! Innerhjørne skal gjøres slik at den ene siden sages rett av. Den andre siden skal figurskjæres med en rundsag så den passer mot den rette. En slik fuge vil være tett selv når listene har tørket og endret form. Dessuten er metoden mer tilgivende mot at vegger ikke alltid møtes i 90 grader. Sjekk lenken:
http://www.thisoldhouse.com/toh/print/0,17071,1016651,00.html
http://www.thisoldhouse.com/toh/print/0,17071,1016651,00.html
mattiasp skrev:Alt det der er juks! Innerhjørner skal gjøres slik at den ene siden sages rett av. Den andre siden skal figursages med en rundsag så den passer mot den rettsagde. En slik fuge vil være tett selv når listene har tørket og endret form. Dessuten er metoden tilgivende mot at vegger ikke alltid møtes i 90 grader
Klikk her for å svare