34.960 lest ·
66 svar
35k lest
66 svar
Problem, slurvete snekker..hjelp (bilder)
Allmenn refleksjon er jo også at man har veldig ulike oppfatninger både om hva som er pent og hva som er "rett". Gerade hjørner på lister er jo klart penest...men ikke det eneste "rette". Uprofilerte lister kan jo skjøtes på mange måter...og rette skjøter i innerhjørner er jo i prinsippet standard.
Når jeg ansetter noen nå for tiden...noe som er sjeldent, så lager jeg alltid en detaljert skisse i datamaskinen som beskriver hver eneste detalj og hvordan den skal være. At håndverkerne i halvparten av tilfellene ikke har lest eller fulgt det...da kan man enkelt bestride fakturaen med henvisning til specen likevel...
Når jeg ansetter noen nå for tiden...noe som er sjeldent, så lager jeg alltid en detaljert skisse i datamaskinen som beskriver hver eneste detalj og hvordan den skal være. At håndverkerne i halvparten av tilfellene ikke har lest eller fulgt det...da kan man enkelt bestride fakturaen med henvisning til specen likevel...
Moderator
· Stockholm
· 57 730 innlegg
Det meste ser ganske dårlig ut. Visse detaljer er vanskelig å avgjøre fra bildene om det ville vært mulig å gjøre det bedre. Men den der sprekken mot veggen, i det minste slik den ser ut på bildet, må man nok akseptere hvis veggen er ujevn. Ellers er risikoen at man perforerer listen med spikerplugger så den ser ut som en sveitserost. I noen grad kan man unngå sprekken med godt gjennomtenkt spikerplassering. Men det vanligste er nok at man utbedrer sprekken med lateksfugemasse og litt maling.
På de stedene der listene er skjøtet rett, ser man at dette ikke er proffer som har vært fremme, de skal skjøtes i vinkel, da blir skjøtene mye mindre fremtredende.
På de stedene der listene er skjøtet rett, ser man at dette ikke er proffer som har vært fremme, de skal skjøtes i vinkel, da blir skjøtene mye mindre fremtredende.
Bilde 1 Det er vel knapt mulig at det skal kunne bli penere med en feilplassert ventil.
Bilde 2 Gliper kan man ikke gjøre noe med utenom å bruke mykfuge. Skjøten mykfuges fordi gulvet ikke er rett.
Bilde 3 Den lille biten bør utbedres fordi det bare er slurv, sannsynligvis hjørnet ikke helt rett. Angående gjærsaging, så er det ikke noe man gjør i hjørner med rette lister, fordi hjørner aldri er nøyaktig 90°. Hadde det vært profilert list kunne man, hvis ønskelig, laget et hjørne med forkrøpning, men det koster en del tid og må da bestilles separat.
Bilde 4 Der burde man avrundet hjørnet og mykfug mot vegg.
Bilde 5 Der burde man gjærsaget skjøten og mykfug mot vegg og tak.
Bilde 6 Der gjelder mykfug, hvis listen er ødelagt burde den byttes.
Generelt angir man hvilke kvalitetskrav man har dersom de er høyere enn standard, da bør man ta i betraktning at ferdigmalte lister bør males ytterligere en gang minst etter montering hvis man har høye krav til finish.
Bilde 2 Gliper kan man ikke gjøre noe med utenom å bruke mykfuge. Skjøten mykfuges fordi gulvet ikke er rett.
Bilde 3 Den lille biten bør utbedres fordi det bare er slurv, sannsynligvis hjørnet ikke helt rett. Angående gjærsaging, så er det ikke noe man gjør i hjørner med rette lister, fordi hjørner aldri er nøyaktig 90°. Hadde det vært profilert list kunne man, hvis ønskelig, laget et hjørne med forkrøpning, men det koster en del tid og må da bestilles separat.
Bilde 4 Der burde man avrundet hjørnet og mykfug mot vegg.
Generelt angir man hvilke kvalitetskrav man har dersom de er høyere enn standard, da bør man ta i betraktning at ferdigmalte lister bør males ytterligere en gang minst etter montering hvis man har høye krav til finish.
Akkurat, de gangene jeg bruker ferdigmalt så latexfuger/sparkler jeg om det trengs og så tar jeg bare en rask strøk over hele listen, men som sagt, jeg betaler bare med min egen tid.
Minst ett strøk, helst skal man slipe og påføre en heftgrunn siden det er fabrikkmalt, og deretter et ferdigstrøk. Å kun gjøre et ferdigstrøk synes jeg blir stripete da malingen ikke fester seg på det fabrikmalte uten gir nesten en "perle" effekt, dvs det flyter ikke ut jevnt over overflaten (litt off topic).cecar33 skrev:Bilde 1 Det er vel knapt mulig at det skal kunne bli finere med en feilaktig plassert ventil.
Bilde 2 Glipper går ikke å gjøre noe med uten det er mykfug som gjelder. Skjøten mykfuges siden gulvet ikke er rett.
Bilde 3 Den lille biten bør utbedres siden det er bare slurv, sannsynligvis hjørnet ikke helt rett, Angående gjærsaging så er det ikke noe man gjør i hjørner med rette lister siden hjørner aldri er nøyaktig 90°, om det var profilert list så hadde man om ønsket gjort et hjørne med forkroppning men det koster en del i tid og må da bestilles separat.
Bilde 4 Der burde man rundet hjørnet og mykfug mot vegg.
Generelt så angir man hvilke kvalitetskrav man har om de er høyere enn standard, da bør man ta i betraktning at ferdigmalte lister bør males ytterligere en gang minst etter montering om man har høye krav til finish.
Men tilbake til TS spørsmål, så ville jeg ikke ansett dette for å være utført av en snekker som har noen form for finsnekkekunnskap. Så kan man alltid forsvare et arbeid med at man ikke har bestilt i henhold til alle de forekommende snekkeløsninger som finnes, dvs du som bestiller må ha en snekkersutdannelse. Min mening her er at den som ser på jobben, var det eieren av firmaet, skal stille alle relevante spørsmål slik at kunden blir fornøyd med jobben. Så her har man gjort en dårlig jobb fra første begynnelse og fått en misfornøyd kunde. Man kan ikke stille krav om at en bestiller skal kjenne til ulike utførelsesmåter, så stå på ditt. Hevder man at du ikke har bestilt i henhold til gjæring, så still motspørsmålet hvorfor man ikke spurte deg om utførelsesmåten.
Takk for gode tips.cecar33 skrev:
Men som proff bør man si det til sin kunde i så fall og prøve å finne en løsning. De sa at det går an å gjøre det pent..hvis de synes dette er pent, så kommer jeg gjerne hjem til dem og "pynter opp"
Stå på mitt skal jeg gjøre! Vi har jo tenkt å male og fuge lister osv. for å få bort alle spikerhoder og merker etter pistolen. Men det føles som helheten i dette arbeidet bare virker slurvete og sammenkastet. Jeg har ikke fått en sjanse til å si hvordan vi vil ha det i detalj da jeg kun rakk å snakke 10 min med ham, og neste gang jeg fikk tak i ham var alt allerede ferdig? Påfallende at de ikke engang ringte meg da de kom inn i leiligheten og ingen var hjemme, kan man mene.AndersS skrev:Men tilbake til TS spørsmål så ville jeg ikke ansett dette som utført av en snekker med noen form av finsnekkekunnskap. Deretter kan man alltid forsvare et arbeid med at man ikke har bestilt i henhold til alle de eksisterende snekkeløsningene, dvs. du som bestiller må ha en snekkereutdanning. Min mening her er at den som ser på jobben, var det eieren av firmaet, skal stille alle relevante spørsmål slik at kunden blir fornøyd med arbeidet. Her har man gjort en dårlig jobb fra starten og fått en misfornøyd kunde. Man kan ikke stille krav til at en bestiller skal kjenne til forskjellige utførelsesmåter, så stå på ditt. Hvis de hevder at du ikke har bestilt i henhold til en spesifikk fremgangsmåte, still motspørsmålet hvorfor de ikke spurte deg om utførelsesmåten.
M
murbrukm
Utestengt
· Västernorrland
· 13 innlegg
murbrukm
Utestengt
- Västernorrland
- 13 innlegg
Før domen faller over snekkeren som har vært i farten, skriv gjerne hva det kom til å koste. Det ser ikke pent ut, det er jeg enig i. Men jeg skulle gjerne vite prisen på arbeidet, det kan hende det var tidsbrist/omtanke for kunden som gjorde at snekkeren tok disse snarveiene.
(Og med omtanke for kunden mener jeg at det skulle gå raskt slik at timeprisen ikke skulle bli så høy)
(Og med omtanke for kunden mener jeg at det skulle gå raskt slik at timeprisen ikke skulle bli så høy)
Det kan være at de er fargede, men jeg foretrekker vanlig plugg og løs skrue som også finnes farget som man kan skru i og ha kontroll på hvordan det blir, slå i spikerplugg i lister virker voldsomtSBH skrev:
Det finnes ingen unnskyldning for dette klønriet som tar flere timer å rette oppmurbrukm skrev:Før dommen faller over snekkeren som har vært i sving, skriv gjerne hva det kom til å koste. Det ser ikke pent ut, det er jeg enig i. Men jeg ville gjerne vite prisen på arbeidet, kanskje det var tidsnød/omtanke for kunden som gjorde at snekkeren tok disse snarveiene.
Elkludde skrev:
Saxet fra byggmax.
"Spikerplugg anbefales når du vil gjøre montering i mer massive materialer som betong, lettbetong, tegl eller hulstein. Med spikerpluggen fester du enkelt lekter, sokler, skap og kjøkkeninnredninger. Bor gjennom det du vil feste og videre inn i veggen, slå deretter spikerpluggen på plass med en hammer."