Vi leide inn et snekkerfirma via anbefaling for å sette gulvlister og taklister. Vi ble virkelig ikke fornøyd. Dels måten de jobbet på og tok seg til rette uten at vi visste om det, men det viktigste er at arbeidet føles svært slurvet utført.

Bildene viser hva vi er misfornøyde med. Skal man akseptere dette?? Er det korrekt utført?? Hvordan går vi videre? Bestride faktura? Kreve at de gjør det bedre?

1. Største feilen er taklisten over ventilasjonen. Vi vet at det er et knepent sted, men ved spørsmål sa han at det ikke er noe problem å få det pent med mønstersaging og fuging.

2. Gulvlisten glipper mot veggen overalt. Betongveggen er riktignok litt ujevn, men det må vel gå an å få den inntil med plugg og skrue?

3. Gulvlistens skjøter og hjørner er rett saget i stedet for 45 graders vinkel som det var før, som var mye penere. Samt at i noen hjørner er det ulik høyde (se bilde).

4. Taklistens skjøter er ikke i fase, så mønsteret brytes...

• Stor glippe i taklist over ventilasjonsdeksel, lite tilpasset skjæring rundt utstikk.
  • Glippe mellom gulvsokkel og vegg, og skjev skjøt på sokkelen vises. Ujevn betongvegg forårsaker dårlig passform.
  • Nivåforskjell og uslipt hjørne på gulvlist som ikke passer sammen, viser dårlig utført snekkerarbeid.
  • Gulvsokkelen stikker ut, med tydelig gap mellom sokkelen og veggen. Piler peker mot feilene i installasjonen.
  • Taklist med skjev skjøt, pil peker på delen der listene ikke møtes ordentlig. Skjøten er synlig og bryter mønsteret.
  • Taklist over ventilasjon som ikke passer riktig, med feil mønster og dårlig montering. Pilen peker mot skaden på listen.
Sist redigert:
Det var ikke det verste jeg har sett. Men en dyktig snekker burde rimeligvis kunne få det litt penere kan man synes.

Problemet med denne typen jobb er jo at det handler om et "håndverk" og arbeids sluttresultat er helt avhengig av utøverens håndverksskicklighet. En snekker kan f.eks. være veldig dyktig på å reise takstoler og spikre fasadepanel, men dårligere på finpuss innendørs.

Det beste er jo å gå på referanse og det virker dere jo ha gjort? Spørsmålet er om den som anbefalte firmaet hadde fått samme typen arbeid utført?

Uansett. Det beste er jo å kontakte firmaet og fortelle at dere ikke er helt fornøyd med resultatet og kreve at de utbedrer dette.

Av det man ser på bildene er det jo ikke direkte avanserte saker og det burde ikke ta mer enn en time å utbedre (for en dyktig finsnekker).

Ang. referanser: Jeg har selv hyret selskaper som har hatt et godt rykte, men på grunn av den høye etterspørselen har de tatt inn nye snekkere (lærlinger?) som kanskje ikke har hatt samme dyktighet.

Når man bruker referanser kan det altså være viktig å også få navnet på håndverkeren og ikke bare firmanavnet. Jeg har derfor begynt å huske navnet på dyktige håndverkere, firmanavnet er ikke like viktig for meg siden personalet byttes ut med tiden.

eviljava skrev:
Det var ikke det verste jeg har sett. Men en dyktig snekker burde rimeligvis kunne få det litt penere kan man synes.

Problemet med denne typen jobb er jo at det handler om et "håndverk" og arbeidets sluttresultat er helt avhengig av utførerens håndverksskicklighet. En snekker kan for eksempel være veldig dyktig på å reise takstoler og spikre fasadepanel, men dårligere på finpuss inne.

Det beste er jo å gå på referanse og det ser det ut som dere har gjort? Spørsmålet er om den som anbefalte firmaet hadde fått samme type arbeid utført?

Uansett. Det beste er jo å kontakte firmaet og fortelle at dere ikke er helt fornøyde med resultatet og kreve at de utbedrer dette.

Av det man ser på bildene er det jo ikke direkte avanserte saker og det burde ikke ta mer enn noen time å utbedre (for en dyktig finsnekker).
Det er kanskje småsaker, men man må få være pirkete med sitt eget hjem er velt vårt synspunkt. Vi har hatt dårlige håndverkere før så denne gangen tok vi noen som var ekte proff...trodde vi. Min samboers kollegas mann eier en firma som er veldig dyktige og fått pris for dette...da de ikke hadde tid anbefalte han denne snekkeren...klart vi trodde det var trygt da.

Selvfølgelig skal jeg ringe og uttrykke vårt misnøye...problemet er at det er halvveis umulig å få tak i ham.

Så til historien hører velt at malerne som var der før (gjorde en veldig god jobb) leverte nøkkelen til snekkeren som skulle komme på fredag. Når jeg ringer på torsdagen da jeg ikke har hørt fra noen av dem for å se at de virkelig kommer sier han at de allerede var ferdige. Jeg hadde ingen anelse om at de skulle dra dit på torsdagen da de hadde sagt noe annet til oss...fikk ikke engang møte guttene som gjorde jobben. Sjefen hadde vært hos oss på tirsdagen og sett i 10 min...vi ble enige om å snakke mer senere da han var stresset...jeg kunne ikke få tak i ham og han ringte ikke...vi fikk ikke engang velge taklisten selv??? Så får jeg vite på torsdag ettermiddag at jobben var ferdig...Vi har ikke engang rukket å snakke pris

Jeg hadde ikke akseptert den jobben, man hadde jo gjort det bedre selv. Har du betalt?

LinusW skrev:
Sjefen hadde vært hos oss på tirsdag og sett i 10 min.. vi ble enige om å snakke mer senere da han var stresset.. jeg kunne ikke få tak i ham og han ringte ikke.. vi fikk ikke engang velge taklisten selv??? Så får jeg vite på torsdag ettermiddag at jobben var ferdig.. Vi har ikke engang rukket å snakke pris
Ja, det høres jo utvilsomt merkelig ut? Jeg tolker dette som at dere egentlig ikke har en avtale med firmaet? Verken muntlig eller skriftlig...

Sist redigert:
Marlene Eskilsson skrev:
Jeg hadde ikke akseptert den jobben, man hadde jo gjort det bedre selv. Har du betalt?
Nei, vi har ikke betalt. Vi vet ikke engang hva de vil ha for det... Jobben ble gjort i går.

eviljava skrev:
Ja, det høres jo unektelig merkelig ut? Jeg tolker dette som at dere egentlig ikke har en avtale med firmaet? Verken muntlig eller skriftlig...
Nei kan ikke påstå at vi har en muntlig avtale da vi bare møttes en kort stund. Han kom til oss på tirsdag og så en raskt, og vi snakket ca. 10 min. så måtte han gå. Han sa at de kan gjøre det i "slutten av uka". Spurte hva vi ville ha for lister, og jeg sa en tre hjørnes list, men at min sambo ville velge. Vi gikk gjennom det som skulle gjøres litt raskt, og han noterte. Jeg hørte ikke fra ham på onsdag, så prøvde å ringe, samt at jeg ringte 8 ganger på torsdag (trodde de skulle gi blaffen i oss) Han ringer torsdag ettermiddag og sier at det er klart og hans folk har lagt igjen nøkkelen i postkassen..

Ring og si at du vil ha det utbedret på en profesjonell måte. En ekte snekker skal ikke gjøre så. Betal ikke før de har gjort det som du ønsker. Protestér mot fakturaen skriftlig.

• Liker
Amcehr
  • Laddar…
Et annet spørsmål. Hva er den beste måten å feste sokkelen på betongen hvis veggen er ujevn? Å lime kan jo fungere, men hvis vi sannsynligvis vil gjøre gulvet på et senere tidspunkt, kan det bli vanskelig å få av sokkelen? Er borr og plugg bedre? Vi vil jo ikke at det skal bli en masse skyggefuger når vegg og sokkel er hvite.

LinusW skrev:
Et annet spørsmål. Hva er den beste måten å feste sokkel på betongen hvis veggen er ujevn? Lime kan jo fungere, men hvis vi sannsynligvis vil gjøre gulvet på et senere tidspunkt, kan det bli vanskelig å fjerne sokkelen da? Bor og plugg bedre? Vi vil jo ikke at det skal bli en masse skyggekanter når vegg og sokkel er hvite
Generelt...er man pirkete, gjør det selv, ellers blir både du og den du leier gal før det er ferdig:-) Hver gang jeg har leid håndverkere, har jeg vært innstilt på at jeg må nøye meg med det resultatet som blir (og likevel har jeg blitt skuffet for det meste...) Så der jeg virkelig er pirkete selv, gjør jeg det selv... med det sagt, jeg hadde ikke akseptert fremgangsmåten dere har blitt utsatt for. Resultatet i seg selv er deretter middelmådig...og over ventilen er det bare ren latskap.

Angående det spesifikke spørsmålet om feste mot veggen:
Skruer dere listene mot veggen, vil listene følge veggen...dvs, bølge like mye som veggen...det blir sjelden pent. Lim er en god løsning. (Men med ulempen at det er vanskeligere å justere hvis dere legger inn annet gulv senere. Det beste er å gjøre alt samtidig)
Så fuger dere med akrylfug mellom list og vegg, og avslutter med en overmaling, så blir det helt usynlig og helt tett.

• Liker
Riggen
  • Laddar…
S
sa dere at dere ville ha avrundede hjørner ellers er det der standard.

resten ser ikke pent ut

Synes også dere bør klage på dette. Det ser ut omtrent som noe jeg ville ha gjort, er virkelig dårlig på lister. Pleier å jukse det til i slutten med akrylfugemasse og maling. Og jeg er ingen håndverker som burde ha full kontroll på dette.
Hvis jeg hadde betalt for dette, ville jeg forventet et bedre resultat.

Spikerplugger til gulvlistene.

Gjør om gjør rett...

Jeg hadde gjort det med skrågskjæring/geirskjæring overalt, på visse steder tar det jo selvfølgelig lengre tid, for eksempel å sette hulkillist i taket og få riktig på ytre og indre vinkler er jo ikke alltid helt lett, men nå snakker vi rett list. Har ikke snekkeren tilgang til kapp/geir eller? Jeg mener at å skjøte en vanlig rett list midt på gjør man jo penest på et 45 graders kutt og i en kapp geir tar det jo akkurat like lang tid å sage begge kuttene.

Det finnes selvfølgelig dyktige håndverkere som er stolte av yrket sitt og ikke aksepterer dårlige løsninger, men resultatet ovenfor er grunnen til at jeg ikke ansetter folk til denne typen jobb. Jeg vet hvordan jeg vil ha det og skal ikke måtte stå og peke ut hver eneste skjøt og beskrive hvordan den skal gjøres. Derfor gjør jeg det selv, det kan ta lengre tid men det blir slik jeg vil ha det. Hadde jeg kommet hjem og sett dette i huset mitt hadde jeg blitt rasende, spesielt hvis man hadde blitt lovet å for eksempel gjøre en pen løsning rundt ventilasjonen.

Jeg tror at som kunde finnes det riktignok en stor risiko for at man forventer seg for mye og antar at håndverkere skal lese ens tanker, men man må jo trekke grensen et sted.

Fundere på om han ville satt listene slik i sin egen hytte, men så kom jeg til å tenke på siste episode av Arge Snickaren, mannen i huset var jo ifølge opplysningene snekker og han hadde jo ikke gjort mange riktige i sin egen hytte.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.