Hei BH.
Jeg har hatt et lokalt firma til å bytte ut vinduene i kjelleren til PVC, med problemet at det nå nesten blåser rett igjennom da det er treull inne i uttaket i muren. Treullen synes både fra inn&utside da jeg har revet bort det lille fuget som agerer inadekvat isolasjon. Utsnitt av vindu med synlig treull og utilstrekkelig isolasjon rundt karm, sett fra innsiden.

Firmaet i spørsmålet har vi hatt store problemer med så de er ikke velkomne hit igjen. Hvordan gjør jeg nå for å tette det en gang for alle?
Ta ut vinduet og pusse igjen treullen for å deretter montere inn vinduet med skum igjen?

Det er vel bare å pusse det på plass igjen?

Det ville vært bra med et helhetsbilde av vinduet. Ellers er det jeg tenker på spontant: ingen vindsperre? Træullit er jo ikke et vind- eller trekkstoppende materiale. Hvorfor mener du at skumgummien ikke er riktig påført eller i tilstrekkelig mengde?

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hvorfor mener du at skumplastet ikke er korrekt påført eller i tilstrekkelig mengde?

• Linjal måler dybden på en sprekk i veggen, omgitt av ujevn isolasjon.
Ok. Grav ut treulliten så du kan skumme om med tilstrekkelig mengde.

• Liker
Geatki
  • Laddar…
Det er jo absolutt en idé. Ifølge papirene fra 1957 er det 25 cm grunnmur, og det ser ut til å stemme etter måling. Har trodd at det på en eller annen måte har vært inner-/yttervegg med treullit imellom, merkelig men sant, men ikke uten grunn.

Her kommer et litt mer fornuftig bilde, dypt lag treullit rundt hele karmen.
Vindu med dypt lag treullit rundt karmen, fjernet med skrutrekker. Snø utenfor og delvis synlig betongmur på høyre side.

Hakket med en skrutrekker i ullen, og den forsvant ca. 10 cm ned før den traff murblokken.

Da så. Da har du å gjøre :)

Joda, det vil jeg love. 3 vinduer som ser ut sånn. Jeg kommer til å legge opp et bonusbilde av det tredje vinduet...

• Liker
Cancerman_777
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.