Vet ikke helt om jeg plasserte tråden i riktig kategori, flytt den gjerne hvis den ligger feil.
Jeg bor hjemme hos min mor i en rekkehus kjede som har tilbygde boder til hver husdel, bodene er delt på midten, en til det ene huset, den andre delen til naboen osv.
Da vi flyttet inn for et par år siden, var bodene nettopp ferdigbygde, helt uisolerte og med sponplater som gulv.
Så jeg og en god venn som er snekker (jeg selv er elektriker), isolerte veggene, taket og gjorde dette til et ekstra rom til huset, der jeg nå har soverommet mitt.
Det eneste problemet som vi faktisk ikke tenkte på da vi var i byggeperioden, var gulvet, dette er da som sagt et par lag sponplater, og vanlig klikkgulv oppå det.
Nå til problemet:
Under boden er det ca. 1-1,5 m tomrom rett ned i grunn, så gulvet blir utrolig kaldt om vinteren, romtemperaturen forrige vinter lå rundt 13-14°C, med elementet påslått. altså ikke så beboelig.
Har jo helst ingen lyst til å rive opp hele gulvet for å "starte på nytt" fra begynnelsen.
Har vurdert om man kan sprøyte inn isolasjon som man gjør på loft, ettersom det finnes to "lufthull" i fundamentet, nedenfor panelet. Se bildet nedenfor.
http://img43.imageshack.us/img43/4955/img0428tx.jpg
Hva ville dere gjort? Finnes det noen enkel løsning på problemet?
Jeg bor hjemme hos min mor i en rekkehus kjede som har tilbygde boder til hver husdel, bodene er delt på midten, en til det ene huset, den andre delen til naboen osv.
Da vi flyttet inn for et par år siden, var bodene nettopp ferdigbygde, helt uisolerte og med sponplater som gulv.
Så jeg og en god venn som er snekker (jeg selv er elektriker), isolerte veggene, taket og gjorde dette til et ekstra rom til huset, der jeg nå har soverommet mitt.
Det eneste problemet som vi faktisk ikke tenkte på da vi var i byggeperioden, var gulvet, dette er da som sagt et par lag sponplater, og vanlig klikkgulv oppå det.
Nå til problemet:
Under boden er det ca. 1-1,5 m tomrom rett ned i grunn, så gulvet blir utrolig kaldt om vinteren, romtemperaturen forrige vinter lå rundt 13-14°C, med elementet påslått. altså ikke så beboelig.
Har jo helst ingen lyst til å rive opp hele gulvet for å "starte på nytt" fra begynnelsen.
Har vurdert om man kan sprøyte inn isolasjon som man gjør på loft, ettersom det finnes to "lufthull" i fundamentet, nedenfor panelet. Se bildet nedenfor.
http://img43.imageshack.us/img43/4955/img0428tx.jpg
Hva ville dere gjort? Finnes det noen enkel løsning på problemet?Å komme under blir vanskelig, det er altså ingen kjeller overhodet i huset.
Hvorfor de gravde opp såpass mye var for å legge inn nye rør til eiendommen.
Eneste måten å komme inn under er nok å sage opp en luke i gulvet.
Hvordan blir det med fukt og lignende om man skulle sprøyteisolere hele grunnmuren?
/takk for flyttingen!
Hvorfor de gravde opp såpass mye var for å legge inn nye rør til eiendommen.
Eneste måten å komme inn under er nok å sage opp en luke i gulvet.
Hvordan blir det med fukt og lignende om man skulle sprøyteisolere hele grunnmuren?
/takk for flyttingen!
Ikke så lett å fikse.
Du kan ikke sprøyte inn løsull og fylle hele rommet. Da får du problemer med dårlig ventilasjon og deretter mugg. De to lufthullene er ekstremt viktige å ikke tette igjen. Du må nok sette isolasjonen mellom gulvbjelkene evt. både mellom og under gulvbjelkene for å få tilstrekkelig tykkelse på isolasjonen.
Går det ikke an å sage opp en midlertidig liten luke i grunnmuren så det går an å krype inn?
Har dere satt dampsperre i gulvet? Hvis ikke bør du nok gjøre det hvis du skal ha tykk isolasjon i gulvet. Da blir det nok dessverre nødvendig å rive opp gulvet.
Du kan ikke sprøyte inn løsull og fylle hele rommet. Da får du problemer med dårlig ventilasjon og deretter mugg. De to lufthullene er ekstremt viktige å ikke tette igjen. Du må nok sette isolasjonen mellom gulvbjelkene evt. både mellom og under gulvbjelkene for å få tilstrekkelig tykkelse på isolasjonen.
Går det ikke an å sage opp en midlertidig liten luke i grunnmuren så det går an å krype inn?
Har dere satt dampsperre i gulvet? Hvis ikke bør du nok gjøre det hvis du skal ha tykk isolasjon i gulvet. Da blir det nok dessverre nødvendig å rive opp gulvet.
Klikk her for å svare