Før jeg forteller om vårt problem, vil jeg bare si at konstruksjonen/løsningen ble laget av vår byggmester som vi engasjerte som totalentreprenør for renoveringen av hele leiligheten. Så jeg kan ikke svare på hvorfor man gjorde på en bestemt måte, men kan bare konstatere nedenstående problem og søke hjelp for å løse problemet. Og selvsagt vil min byggmester sikkert komme med et forslag, men siden han allerede har gjort en feil, vil jeg ha flere meninger fra dere på forumet. En annen mening, rett og slett.

Kort fortalt er situasjonen som følger:

Vi valgte å senke taket i leiligheten for å kunne installere spotlights, takhøyttalere osv. Derfor bygde man en regelkonstruksjon bestående av stålregler. I vårt tilfelle, for å gjøre det enklere, forutsetter vi at konstruksjonen med reglene i taket er korrekt og ordentlig utført. Jeg har ingen indikasjoner på at det ikke skulle være tilfelle. Problemet handler om materialet himlingen ble bygget i.

Her valgte entreprenøren å bruke MDF-plater som han skrudde fast i reglene. Tenk deg et tak der man setter opp gipsplater, men i mitt tilfelle satte man opp MDF-plater. Hvorfor, som sagt, vet jeg ikke, og det er ingen idé å gå inn på i mitt tilfelle. Jeg er fullt klar over at det ikke var et korrekt valg i skrivende stund, så vi holder derfor dette utenfor diskusjonen.

På MDF-en kjørte man deretter remser og sparkel, akkurat som i et gipstak. Alt så bra ut til det hadde gått omtrent fire uker, da sprakk taket i hver eneste lille skjøt. Dette skyldes delvis at MDF er levende og beveger seg mer enn for eksempel gips, men også fordi fuktigheten var for høy i platene når de ble satt opp, og når de da tørket, krympet de, noe som førte til at både fugen sprakk og at remsene løsnet, og dermed ble det sprekker overalt langs platenes skjøter.

Å rive ned hele taket og kjøre gips i stedet er noe jeg unngår i størst mulig grad, og et alternativ vi kan legge til side inntil videre. I stedet skal vi konsentrere oss om alternativet hvor man legger gips utenpå MDF-platene. Det er her mine spørsmål kommer inn.

Forslaget jeg har fått er altså å sette opp gipsplater utenpå MDF-platene og deretter sparkle og male som vanlig. Men noen ting trenger jeg hjelp med.

1.) Forslaget var å feste gipsplatene i MDF-platene. Å skru dem fast. Selvfølgelig legger man gipsen slik at ikke gipskjøtene ligger på samme steder som MDF-skjøtene. Men det jeg lurer på er, hvis nå MDF-platene beveger seg avhengig av klima, årstid osv., vil ikke da gipsplatene bevege seg også siden de er skrudd i MDF-platene? Og dermed burde det vel da sprekke i skjøtene mellom gipsplatene også?

2.) Kunne man prøve å sette opp noen flere regler og skru gipsplatene gjennom MDF-en og inn i reglene? Eller ville det bare bli krøll av alt da MDF-en beveger seg under gipsplatene? Ville dette fungere i det hele tatt? Og siden man ikke kan sette nye regler overalt, ville dette bare være mulig å gjøre på visse enkelte steder, og spørsmålet er da om det ville hjelpe i det hele tatt siden de måtte skrues i MDF-en likevel på visse steder?

3.) Jeg har blitt anbefalt 6mm gips, men noen nevnte at 13 mm ville holde bedre og forhindre sprekker mellom gipsplatene mer. Stemmer det tror dere? Forutsatt at vekten ikke er et problem, ville da 13mm være å foretrekke fremfor 6mm gipsplater utenpå MDF-en?

4.) Jeg har hørt at man noen ganger bygger himlinger med en trebasert plate innenfor gipsplater, hvis man for eksempel trenger å kunne feste tunge ting i taket osv. Da kan man skru gjennom gipsen og inn i den trebaserte platen og på den måten få feste. Er det noen som vet noe om denne metoden? For eksempel om det er vanlig med sprekker? Om man skrur gipsen direkte i MDF-en eller om man skrur dem i egne regler? Noen som vet noe om hvordan man går frem, da dette da ville være omtrent samme løsning som skal redde min himling.

5.) Noen forslag til hvordan jeg kan få platene til å bevege seg mindre da de påvirkes av fuktighet? Kunne man behandle dem? Male med oljemaling? Lakkere dem? Og på den måten kunne man bevare samme fuktighetsnivå i dem og da ville de ikke svelle eller krympe? Noe annet forslag? Jeg mener, ville det hjelpe hvis jeg skrudde dobbelt antall skruer i platene? Lim, dybler? Hva kan man gjøre? Husk at platene allerede sitter i taket, så et forslag som innebærer at jeg ikke trenger å ta dem ned ville være å foretrekke.

6.) Noen som har hørt om et tak i MDF? Er det vanlig? Har noen andre laget et tak i MDF med vellykket resultat?

BEKLAGER AT DET ER SÅ MANGE SPØRSMÅL, men tenkte at hvis noen er flinke på området, kunne jeg benytte anledningen til å få svar på mye samtidig.

Så håper jeg også at dette kan bidra til informasjonen på området, da det finnes omtrent ingenting når man søker på dette på nettet. Finner absolutt ingen som spør eller diskuterer dette, så det er vanskelig å finne god informasjon. Og siden MDF er så populært nå for tiden, så kanskje denne tråden kan hjelpe noen andre fra å begå en lignende feil.

STOR TAKK PÅ FORHÅND!

Hvorfor satte de MDF i taket?

Både dyrere dårligere resultat...

Sett 13mm gips og skru i mdf burde fungere bra. Har bygd vegger med osb og gips og da skrudd med skruer som kun festes i osb`en.

• Liker
jalmars
  • Laddar…
Hvordan tror du MDF og OSB står seg mot hverandre når det kommer til påvirkning av fukt? Tror du MDF er mer følsom og sveller/krymper mer enn en OSB-plate ville gjøre under samme omgivelser?

Og som sagt, spørsmålet "hvorfor?" trenger vi ikke gå inn på. Dessverre spiller det ingen rolle på dette stadiet, da feilen allerede er gjort av dem. De hadde sikkert sine grunner, men dette delte de ikke med meg, så jeg stolte rett og slett på dem, da det er en stor bedrift med gode referanser.

S
du bør gjerne ha kontroll på stålprofilen og helst skru inn i den. for sitter platene i dødt materiale. men din gips kan bli dårlig igjen. for mdf er som svamper.
du kan ikke gjøre noe så mdfen beveger seg mindre nå.

SBH:
Siden du ikke skal legge skjøtene mellom MDFen over skjøtene mellom gipsen, blir det jo komplisert noen steder å dra gipsen gjennom MDFen og inn i en stender. Joda, noen steder kan jeg sette nye utfyllende stendere som jeg kunne dra dem i. Men du mener altså, at hvis jeg skrur fast gipsen i MDFen BARE, så vil jeg likevel få problemer med sprekker når MDFen beveger seg? Og hva så, prøve på så mange steder jeg kan, å dra gipsen i stenderne, men UTEN å få skjøtene over hverandre. Noe slikt eller?

S
Dessverre ser det ut til at håndverkeren er en amatør siden ingen profesjonell sparkler og maler MDF og tror det skal bli bra.

Den gode nyheten er at du uten tvil kan dra gipsen i MDF og deretter gipse, sparkle med nett og deretter male.

Jeg ville ikke vært bekymret for aprickbildning. Det jeg ville bekymret meg for i stedet er at MDF er et gristungt materiale, og gips er heller ikke lett. Jeg ville bekymret meg for innfestingen av og til stålreglene.

S
Maling er en veldig fuktig jobb, så når du maler gipsen, hvis du velger å beholde mdfen. Så hadde jeg nok kjørt en avfukter i rommet.

Det er jo en veldig vrien og uprøvd løsning med gips over mdf i taket. Men forutsatt at det ikke er et våtrom så står jeg fast ved at sprekkdannelse i gipsen er minimal risiko.

Skru ned mdf-en og gipse i stedet, gjør om, gjør rett...antagelig hadde han en høy mdf liggende som han ville bli kvitt...

Jeg ville bruke en type takplater, for eksempel huntonit symfoni, i taket der platene kan bevege seg uten at det merkes siden skjøtene kan bevege seg litt uten at det merkes. Deretter slipper man også maling, noe som betyr mindre fukt.

Raskest og enklest tror jeg er å ta ned mdfen og skru ny gips i stenderne. Alle forsøk på abrovinker med mdf igjen vil sannsynligvis ta lengre tid og føre til mer hodebry...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.