Er det noen her som er ekspert på eller i det minste har erfaring med Centro's tetningsprodukter som kan gi noen tips?

I går ettermiddag 17-19 (dvs. ca. 18-20 timer siden) tetningsbelagte jeg min nye vaskerom med Centro's produkter TM#F og TM#2K. Jeg mener å ha fulgt Centro's (riktignok litt uklare, men allikevel) instruksjoner til punkt og prikke. Så det bør være utført på riktig måte. Siden det er et vaskerom som ikke trenger å være helt dekket med folie, har jeg skåret 20 cm brede remser av TM#F'n, dvs. 10 cm på vegg og 10 cm utover gulv og limt disse med TM#2K i henhold til instruksjonene med minimal hulkil. Folien på gulvet er tenkt at jeg skal legge når disse "remsene" sitter fast og har tørket tilstrekkelig.

Når jeg i dag så resultatet på avstand så alt bra ut og som det burde. Men - ved nærmere inspeksjon oppdaget jeg at duken satt litt løst ved en av soklene. Jeg pirket da litt der, og jo mer jeg pirket, desto mer løsnet folien, inntil jeg til slutt hadde hele remsen i hånden, dvs. den satt ikke fast i det hele tatt.

Når jeg nå ser på gulvet, under der folien satt, sitter i prinsippet all TM#2K igjen der og på folien nesten ingenting. Det er nesten som om overflaten på folien er litt fet, så ingenting fester seg der, tenk teflonpanne. På veggene er det noe bedre, selv om selve folien nesten like lett løsner derfra også.

Så på gulvet ligger det nå et 1-2 mm tykt lag med halvtørket TM#2K som, hvis man trykker med fingeren, smøres utover, så pass fuktig er produktet fortsatt der.

Spørsmål:
* Har det gått for kort tid, er produktet ikke tilstrekkelig tørt ennå? Men da flislegging ifølge Centro skal kunne begynnes etter 24 timer (eller kortere), burde ikke produktet vært gjennomherdet nå?
* Burde ikke et 2-komponent produkt ha tørket mer/raskere på denne tiden?
* Tror dere det rett og slett er noe galt med den TM#2K jeg har kjøpt?
* Jeg tilberedte produktet i henhold til instruksjonene, men det ble likevel veldig geléaktig i sin konsistens, nesten som en tykk sjokoladepudding eller typ pannacotta. Skal den være slik, føles som at en litt mer "smidig røre" ville festet/tørket bedre.

* Hva synes dere - Skal jeg rive bort alt og skrape bort all TM#2K nå direkte og begynne om fra begynnelsen? Tenker at om noe er feil og det uansett fortsetter å tørke, så blir det (betydelig?) vanskeligere å gjøre dette ved en senere anledning. Inntil videre er det relativt enkelt å skrape bort den fortsatt fuktige TM#2K'n, selv om den der den har tørket på veggene drar med seg litt av underlaget.

Centro hevder også at deres produkt skal ha en åpningstid på ca. 7-8 timer. Min blanding var omtrent samme konsistens i ca. 2 timer, så ble den raskt merkbart stivere til etter ca. 30 min hadde stivnet så pass at det ikke lengre gikk an å få opp noe verken på rulle eller pensel. Dvs. ca. 2,5-3 timers åpningstid - hvorfor ble det så med min blanding?

Noe annet som forbryller meg er at der det er litt tykkere lag med TM#2K og der den ligger i sollys, der har membranen liksom kraftig krakelert når den har tørket, er det normalt? Kommer det også til å krakelere under folien den dagen membranen har som hensikt å tørke tro og hva gjør det i så fall med tettheten?

Har selv brukt Kiilto's produkter tidligere, men opplevde ikke i det hele tatt samme trøbbel med dem. Så er det jeg eller produktet som det er noe galt med i dette tilfellet? 😉

Takknemlig for all (positiv) input, takk på forhånd!

PS. Bøtta med TM#2K er nyinnkjøpt og har en holdbarhetstid ytterligere nesten et år.

• Krakkelert membran på vegg med synlige målemerker, mulig feil i påføringen av Centro's TM#2K produkt i en ny vaskekjeller.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.