Hei!
Vurderer å bygge en mur. Den skal sitte fast i huset i den ene enden og gå rett ut i det fri, være ca. 2 meter høy og 5 meter lang og pusset.
Mistenker at man først graver _dypt_, så legger noe slags bærelag, støper en såle og murer med lecablokker (?) som man så pusser. Skal heller ikke glemme å legge elektrisitet for belysning før prosjektet er ferdig.
Hvor mye kan en slik mur tenkes å havne på i pris??
Vurderer å bygge en mur. Den skal sitte fast i huset i den ene enden og gå rett ut i det fri, være ca. 2 meter høy og 5 meter lang og pusset.
Mistenker at man først graver _dypt_, så legger noe slags bærelag, støper en såle og murer med lecablokker (?) som man så pusser. Skal heller ikke glemme å legge elektrisitet for belysning før prosjektet er ferdig.
Hvor mye kan en slik mur tenkes å havne på i pris??
Lecablokk, puss, og betong er ikke spesielt dyrt. Det går vel med 8-9 stk/kvm og de koster ca 20 kr/stk. Du skulle ha 10 kvm så 9*20*10 = ca 1800:- Så kommer ug omtrent det samme for resten. Elektrisiteten derimot er dyr, den får du jo ikke gjøre selv så regn med omtrent det samme for den... Å grave kan jo koste en slant hvis du tar dit en graver, men ikke mer enn noen tusenlapper. Så summa summarum havner du nok rundt 10000:- (men det kan nok dra seg opp til 20000 hvis du er uheldig med strøm og graving).
Avhengig av hvor kloka_elin bor hen, kan man jo fikse gravingen selv for hånd. En 5 meter lang grøft som er 50 cm dyp (sørlige Norge) og litt bredere enn leca blokken er jo ingen umulighet å grave for hånd og tar maks en dag (avhengig av underlag).
Bor man i Nord-Norge, må man jo litt dypere... så da bør man kanskje ha en gravemaskin, det kan jo bli litt smalt å grave ellers.
Hør med elektrikeren om du kan få legge vp-rør og tråden selv, og så gjør han tilkoblingen mot elnettet, så kommer du billigere unna der med...
- M
Bor man i Nord-Norge, må man jo litt dypere... så da bør man kanskje ha en gravemaskin, det kan jo bli litt smalt å grave ellers.
Hør med elektrikeren om du kan få legge vp-rør og tråden selv, og så gjør han tilkoblingen mot elnettet, så kommer du billigere unna der med...
- M
Jeg bor i Värnamo, og her kan det fryse ganske dypt... Et firma jeg snakket med sa at man helst skal grave minst 90 cm. Med mine prioriteringer er en graver godt investerte penger! Å derimot betale for som han estimerte det 2 timer per kvadratmeter mur, og 4 timer om den skal være dobbeltsidig synes jeg ikke virker helt rimelig.
Nei, egentlig hva det koster å gjøre det selv siden det var så himla dyrt å la dem gjøre det. Og visst, jeg har aldri murt noe før, men jeg hadde på den andre siden ikke gjort noe annet heller før jeg testet første gang, og hittil har alt gått bra. Man får jo be om tips og råd fra snille bekjente som kan det man prøver seg på...
Klikk her for å svare