M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.083 innlegg
Hei!
En lang historie kort - feieren dømte vår skorstein anno 1893, da fugene var så porøse at han kunne stikke en skrutrekker inn i dem, og det lekket røyk mellom kanalene. Han sa derfor at vi må sette inn innsatspipe for å få den godkjent, så det har vi gjort.
Dog har jeg dels blitt frelst av bygningsvern, men også forstått at levetiden på innsatspiper i enkelte tilfeller er så kort som 5-10 år.
Det jeg da lurer på er - om man tar ut røret, kan man fikse så dårlige fuger ved å sikre at puss utvendig er bra, samt glidestøping med støtte slik at ingen kanaler raser, eller noe annet? Hadde det vært risiko for ras da hadde den jo ikke fått stå (antar jeg), og tettheten burde definitivt løse seg med ovennevnte tiltak.
Har også forstått det som at det egentlig ikke finnes noen lover annet enn at skorsteinen skal være tett mellom alle kanaler + utside og ikke utgjøre brannfare.
Noen som har peiling på hvordan vi bør gå fram hvis vi vil tilbakeføre skorsteinen til normalt stand uten innsatspipe?
En lang historie kort - feieren dømte vår skorstein anno 1893, da fugene var så porøse at han kunne stikke en skrutrekker inn i dem, og det lekket røyk mellom kanalene. Han sa derfor at vi må sette inn innsatspipe for å få den godkjent, så det har vi gjort.
Dog har jeg dels blitt frelst av bygningsvern, men også forstått at levetiden på innsatspiper i enkelte tilfeller er så kort som 5-10 år.
Det jeg da lurer på er - om man tar ut røret, kan man fikse så dårlige fuger ved å sikre at puss utvendig er bra, samt glidestøping med støtte slik at ingen kanaler raser, eller noe annet? Hadde det vært risiko for ras da hadde den jo ikke fått stå (antar jeg), og tettheten burde definitivt løse seg med ovennevnte tiltak.
Har også forstått det som at det egentlig ikke finnes noen lover annet enn at skorsteinen skal være tett mellom alle kanaler + utside og ikke utgjøre brannfare.
Noen som har peiling på hvordan vi bør gå fram hvis vi vil tilbakeføre skorsteinen til normalt stand uten innsatspipe?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 039 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.039 innlegg
http://www.byggnadsvard.se/byggnads...-eldstäder/en-frisk-skorsten-i-ett-friskt-hus
http://www.byggnadsvard.se/byggnads...h-eldstäder/murstock-och-skorsten-råd-om-vård
Finnes noen tråder om glidstøping her på BH også.
http://www.byggnadsvard.se/byggnads...h-eldstäder/murstock-och-skorsten-råd-om-vård
Finnes noen tråder om glidstøping her på BH også.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.083 innlegg
Skal lese sidene, takk! Men svarer de på om glidstøping og å sikre at ytre pussen er ok er nok for meg?
Hvordan glidstøping gjøres er jeg ganske innlest på, men jeg er mer interessert i om jeg må gjøre noe mer.
Hvordan glidstøping gjøres er jeg ganske innlest på, men jeg er mer interessert i om jeg må gjøre noe mer.
OK, som jeg har forstått det, er det vel bedre med innsatsrør enn å glidegjute hvis man har lav røykgasstemperatur og risikerer kondens i skorsteinen, men det er vel ingen risiko hvis du fyrer med ved.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.083 innlegg
Mja - kakkelovner har jo ganske lav røykgastemperatur men har også hørt at levetiden på disse rørene er utrolig kort, 5-10 år. Men har ikke forsket så mye på det.
Derimot hadde det innebært at jeg hadde kunnet ta mine ventilasjonskanaler i drift igjen, det hadde vært positivt.
Derimot hadde det innebært at jeg hadde kunnet ta mine ventilasjonskanaler i drift igjen, det hadde vært positivt.
Lavere enn andre former for vedfyring muligens, men neppe så lav at det er noen risiko for kondens i skorsteinen.
Jeg tror nok at levetiden på innsatsrør generelt er betydelig lengre enn 5-10 år. Det som sitter i mammas skorstein er nok 15+ år, og det er ingen feil på det ennå iaf.
Jeg tror nok at levetiden på innsatsrør generelt er betydelig lengre enn 5-10 år. Det som sitter i mammas skorstein er nok 15+ år, og det er ingen feil på det ennå iaf.
Vårt innerrør er ca 22-23 år. De første 17 årene ble det nok ikke fyrt mye, men siden vi kjøpte huset for 5 år siden, har det blitt fyrt ganske mye om vinteren. Med det sagt, hvis jeg trenger å gjøre noe med skorsteinen, velger jeg nok å glidebelegge. Da blir nemlig resten av skorsteinen også varm når man fyrer. Nå er det bare røret og noen få steder på pipekonstruksjonen der røret ligger mot teglsteinen som blir varmt. Resten er isolert med vermikulitt.
Hvis jeg hadde hatt så porøse fuger i skorsteinen min, hadde jeg skrapt dem ut og fylt i ny mørtel før glidebelegning og utvendig pussing.
Hvis jeg hadde hatt så porøse fuger i skorsteinen min, hadde jeg skrapt dem ut og fylt i ny mørtel før glidebelegning og utvendig pussing.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.083 innlegg
Ja det kan hende at det jeg leste var gammel info eller noe sånt da!-RB- skrev:Vårt innsatsrør er ca 22-23 år. De første 17 årene ble det nok ikke fyrt mye, men siden vi kjøpte huset for 5 år siden, har det blitt fyrt ganske mye vinterstid. Med det sagt, om jeg trenger å gjøre om skorsteinen velger jeg nok å glidestøpe. Da blir nemlig resten av skorsteinen også varm når man fyrer. Nå er det bare røret og noen få steder på pipeforingen der røret ligger mot teglsteinen som blir varmt. Resten er isolert med vermikulitt.
Om jeg hadde hatt så porøse fuger i skorsteinen min, hadde jeg skrapt ut dem og trykket i ny mørtel før glidestøping og utvendig pussing.
Om man vil skrape ut fugene og fikse dem fra utsiden - hvordan bærer man seg ad da? Skraper man bare halvveis igjennom og så fyller eller hvor dypt går man?
Man får jo ikke trykke igjennom mørtel så det kommer ut og blir utstikk i rørkanalen.
Så hadde jeg forsøkt å gjøre.Marcussjogren skrev:Ja det kan hende at det jeg leste var gammel info eller noe sånt da!
Om man vil kratse ut fugene og fikse dem utenfra - hvordan bærer man seg ad da? Kratser man bare halvveis gjennom og så fyller eller hvor dypt går man?
Man får jo ikke trykke gjennom mørtel så det kommer ut og blir utstikk i rørkanalen.
Klikk her for å svare