Skal i forbindelse med tilbygg montere 1 pocketkarm til bad. Er litt bekymret for om veggen blir for ustabil da det skal flislegges.

Pocketkarmen monteres i prinsippet i det ene hjørnet. Den tar inkl. dørblad 1500mm, og hele badet er 2100. Så mye av veggen utgjøres av pocketkassetten. Takhøyden er ca. 260cm, så det vil være ca. 50cm ekte stendere over/rundt. Tanken er å bruke 70mm stendere. Innvendig 15mm kryssfiner + gips, utvendig mot hall, 11mm OSB pluss gips.

Kommer dette til å bli stabilt? Eller bør jeg forsterke med enda en kryssfiner på innsiden? Jeg kan også øke til 95 stendere. Spørsmålet er om det gjør en forskjell i praksis, da kanskje dobbel kryssfiner gir et bedre resultat. Gjør jeg begge, så begynner det å bli en ganske tykk vegg.

Takknemlig for rask innspill, skal bestille karm i dag :)

Jeg bygde en slik vegg for 2 år siden. Den eneste forskjellen er at jeg hadde bare enkelgips mot gangen, deretter limte og skrudde jeg både kryssfiner mot pocketkarmen og gipsen mot kryssfiner. Det ble veldig stabilt før flisene og enda mer stabilt etter at det var klart.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.