Sponplateskrue...
Legger man gipsplate oppå, er gipsplateskruer passende. Da drar disse rett gjennom gipsen.

• Liker
twoody
  • Laddar…
prototypen skrev:
Jeg har i flere av mine lokaler tykk masonit (board heter det) og tja, det funker det også.

Ulempen med OSB er at den er så hard at gipsskruer ikke forsenker seg selv, da må man skaffe en annen skrutype.

Protte
Jeg har alltid skrudd osb med gipsskruer, er enig i problemet men det pleier å løse seg hvis man unngår å sette skruen midt på en osb-flis. Oftest forsenker skruen seg utmerket uansett plassering, men billig skrue kan knekke noen ganger....

• Liker
prototypen
  • Laddar…
Uansett om man bruker osb, plyfa eller spon så skal disse selvsagt skrus (mot lektene) med anvist skrue. Såkalt sponplateskrue eller annen skrue med en ugjenget del nærmest hodet, da sikres det at treplatene presses mot lektene.

Oldboy skrev:
Sponplate er helt ubrukelig å feste ting i.
Enten har du aldri jobbet med sponplate eller så bruker du helt feil teknikk.

Alt som du rimeligvis vil henge opp på en vegg i ditt hjem (kjøkken, hyller, TV, mm) fungerer utmerket godt å feste i en 12mm veggplate av spon.

• Liker
brumbjorn og 1 annen
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Enten har du aldri jobbet med sponplate eller så bruker du helt feil teknikk.

Alt som du rimeligvis vil henge opp på en vegg i ditt hjem (kjøkken, hyller, tv, mm) fungerer utmerket godt å feste i en 12mm veggplate av spon.
Sponplate bør forbores når man skrur opp ting, hvis man ikke forborer er det stor risiko for at skruen tar med seg mye material når skruen går gjennom sponet.

• Liker
brumbjorn
  • Laddar…
Helt riktig, man kan med fordel forbore.

Selv pleier jeg å kjøre med råspont bak gipset. Litt dyrere enn OSB men betydelig billigere enn plyfa og styrkemessig vel i klasse med plyfa. Riktig nok litt ekstra arbeid å sette opp, men sammenlignet med alt annet som tar tid så er det ikke så mye å snakke om.

• Liker
Oldboy
  • Laddar…
Jeg har festet ting (tunge) i 12mm sponplate uten å forbore. Fortsatt etter 6 år sitter alt som fjell.

Atom skrev:
Jeg har festet ting (tunge) i 12mm sponplate uten å forbore. Fremdeles etter 6 år sitter alt som fjell.
Ofte sitter ting bra uten å forbore, kan sette opp veldig tunge ting med molly i etlags gips også. Men det er først når tingene faller ned man vet at man har gjort feil.

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
Hei Nybygge.

Hva slags rom snakker vi om? Hva skal festes på veggene?
/Nils82

I mitt tilfelle, hvis jeg ikke sjekker feil, så skiller det ikke mye på totalen i pris. Jeg skal gjøre mitt garasje en gang så er jeg ute og sykler om jeg velger 12mm K70-20 konstruksjonsfiner?

100kr/kvm jmf 62kr/kvm

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.