5.593 lest ·
3 svar
6k lest
3 svar
Vegger: rupanel, kryssfiner eller OSB under gipsen?
Jeg er litt usikker på hvordan det ligger til med utslipp (formaldehyd og annet ubehagelig) fra de trebaserte materialene som man kan tenke seg å ha under gipsplatene inne i huset.
1. Både kryssfiner og OSB slipper vel ut mer enn hva rent tre gjør?
2. Er moderne kryssfiner/OSB såpass lavutslipps at det ikke er verdt å bry seg om det - hvis man tenker på helseaspektet når man bor i huset?
3. Finnes det ulemper med rupanel under gipsen - jeg leste et sted at rupanelen beveger seg noe (krymper?) og at da skruene som holder gipsen følger med og lager synlige merker.
Jeg vil gjerne at mitt bygg skal bli så sunt som mulig å oppholde seg i...
1. Både kryssfiner og OSB slipper vel ut mer enn hva rent tre gjør?
2. Er moderne kryssfiner/OSB såpass lavutslipps at det ikke er verdt å bry seg om det - hvis man tenker på helseaspektet når man bor i huset?
3. Finnes det ulemper med rupanel under gipsen - jeg leste et sted at rupanelen beveger seg noe (krymper?) og at da skruene som holder gipsen følger med og lager synlige merker.
Jeg vil gjerne at mitt bygg skal bli så sunt som mulig å oppholde seg i...
Kan du ha gips da??
OSB og plyfa avgir betydelig mye mindre enn sponplater. Og sponplater ligger godt innenfor grenseverdiene for hva som kan brukes innendørs. Dermed tror jeg ikke man trenger å bekymre seg for helseaspektene.
Derimot finnes det noen andre detaljer som kan være verdt å tenke på. For eksempel at rupanel er tykkere enn plater. Har man 100 meter vegger i huset sitt (som en vanlig enebolig vanligvis har) så mister man 1 kvm gulvareal på å ha rupanel i stedet for treplater bak gipsen. Og man mister ytterligere en kvm på å ha treplater sammenlignet med ingenting i det hele tatt.
Derimot finnes det noen andre detaljer som kan være verdt å tenke på. For eksempel at rupanel er tykkere enn plater. Har man 100 meter vegger i huset sitt (som en vanlig enebolig vanligvis har) så mister man 1 kvm gulvareal på å ha rupanel i stedet for treplater bak gipsen. Og man mister ytterligere en kvm på å ha treplater sammenlignet med ingenting i det hele tatt.
Klikk her for å svare