Som dere ser på tittelen så vurderer jeg fordeler og ulemper med Plyfa eller OSB plate under gips?

Det finnes mange tråder i emnet.... Selv valgte jeg OSB

OSB her også, i garasjen.

Plyfa er et bedre materiale med hensyn til styrke etc men prisen er deretter så hvis du går etter lommeboken velg OSB ellers plyfa

Kjørte osb, prisen avgjorde

• Liker
RACS
  • Laddar…
Mikael_L
Plyfa er litt bedre med tanke på styrke, også bedre med tanke på færre fliser i hendene når man jobber med den. Spesielt om man sparer og kjøper klasse 3 OSB.

Men jeg syntes ingenting av det rettferdiggjorde prisforskjellen og valgte OSB til både garasjen og huset.

Sponplate under er også et alternativ man kan vurdere.

Har aldri kommet i kontakt med OSB, men derimot både sponplate og kryssfiner.
I mangel på ordentlig massivt treverk så er kryssfiner en brukbar erstatning når det gjelder å kunne spikre/skru opp ting. Sponplate er helt uegnet til å feste ting i.

OSB er vel et mellomting mellom sponplate og kryssfiner.

Så Villa vista (#4) uttrykte det vel.

Synes det er lysår mellom plyfa og osb, dessverre er prisen det også. Bruker man spon skal man alltid forbore om man setter opp noe, og sponet er nok billigst.
Men helt klart er plyfa overlegent.

Älvsbyhus bygger siden mange mange år tilbake med sponplate. Ingen gips. Og det holder.
I tur rekkefølge er holdbarheten og levetiden som følger.
1. Kryssfiner. Kan kjøpes vannfast. Dyrt som bare det.
2. OSB. Ulike klasser med.
3. Sponplate. Dugelig til å brukes uten gips (Æh) blir konstruksjonen så bra som med gips på.

Ifølge en tidligere tråd der det ble lenket til en test/sammenligning mellom platematerialene ble resultatet at spon hadde dårligst strekkfasthet, kryssfiner mest, og at forskjellen var større mellom spon og OSB, enn mellom OSB og kryssfiner.

• Liker
brumbjorn
  • Laddar…
...og i de fleste praktiske henseender er forskjellen ubetydelig.

• Liker
brumbjorn
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...og i de fleste praktiske henseender er forskjellen ubetydelig.
Prisen unntatt.

Mikael_L
Forskjellen i holdbarhet og styrke har tydeligvis i tester blitt funnet å være relativt liten i sammenligning mellom disse tre materialene bak gipsen.

Jeg fant selv at sponplate hadde omtrent samme pris som OSB, så da falt valget på OSB i mitt tilfelle.

Atom skrev:
Prisen unntatt.
Tekniske parametere ble omtalt i mitt innlegg.

Jeg har i flere av mine lokaler tykk masonitt (board heter det) og tja det funker det også.

Ulempen med OSB er at den er så hard at gipsskruv ikke forsenker seg selv, da må man skaffe en skruvsort til.

Protte

• Liker
brumbjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.