13.567 lest ·
20 svar
14k lest
20 svar
Plutselig har det blitt sprekker i den pussede murpipen
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Når ble huset bygget og på hvilken måte? Hva består grunnen av? Hvis det er leire kan dens bæreevne påvirkes av drenering på et lavere nivå. Nesten all kjellerfundamentering er gjort på uskiftet mark.
Dette ble gjort i 1930, og det eneste jeg vet er at da vi lot bygge om alle gulvene i kjelleren, gravde vi ut et godt stykke under det gamle gulvet. Det eneste som ikke ble rørt er yttervegger og de bærende hjertetveggene samt skorsteinen. På et sted kom vi ned til grunnvannsnivået. Deretter ble alt fylt opp med grus, to lag med type polystyrenisolering, og nye avløp mm ble lagt i dette. Over dette ble det støpt gulv med plastrør for vannbåren gulvvarme. Øverst har vi så klinker. På utsiden ble det samtidig laget ny drenering.J justusandersson skrev:
Så skorsteinen står fortsatt på det som ble anlagt i 1930.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Huset ble bygget i 1930. Murede kjellervegger på en såle. Kanskje betonghullstein men ikke sikker. Over dette et trehus.J justusandersson skrev:
Vår gate går mellom to fjellrygger. Vårt hus ligger i nivå med gaten. På den andre siden av huset kommer fjellet opp ca 5 m fra huset og vi har en øvre platå på tomten i nivå med overetasjen. På den andre siden av gaten ser det likt ut. Det innebærer at det sannsynligvis ligger fjell ganske nær under huset men om det ligger leire eller morene mellom vet jeg ikke og heller ikke hvor mye. Det finnes et vanntrykk fra fjellsiden ned mot huset.
Huset har stått i 88 år uten noen større bevegelser og siden vi renoverte i 2010 uten sprekker. Og nå kommer disse plutselig og vi har hørt kneppinger som vi ikke kunne spore, men som nok har vært disse sprekkene. Og vi hadde dels en liten oversvømmelse som fuktet ned hele kjelleren men bare 1-2 cm dyp. Og i forbindelse med det bytte av pumpe med usikkerhet om den pumper til samme nivå. Altså dels tilførsel av vann og deretter uttørking igjen og da eventuelt pumpens nivå. Oversvømmelsen har jo vært en forsikringssak, og vi lurer på om dette kan være en fortsatt del av dette. Og utover dette det som andre har fremført om fukt eller tørke på grunn av vinteren.
Da har jeg uttrykt meg uklart. Vi gikk under det gamle gulvet men ikke under sålene, vi stoppet litt over.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det var jo bra. De diagonale sprekkene kan ikke misforstås, du har en form for setning. Jeg synes mye taler for at dette kan være en fortsettelse av forsikringssaken. Jeg ville nok ha hentet en dyktig geotekniker for å få en uavhengig vurdering.R Ronald H skrev:
Jeg synes absolutt at det var riktig å fjerne de gamle gulvene og isolere under de nye.
Klikk her for å svare