Hei,

Litt nybegynner her i forumet (har funnet mye nyttig informasjon tidligere, men det er første gang jeg faktisk trenger å spørre om noe). Jeg har søkt og gravd rundt en masse uten egentlig å finne svar på mine funderinger.

Jeg har nettopp flyttet inn i en leilighet fra begynnelsen av forrige århundre (muligens enda eldre) og har nå tenkt å sette i gang med å sette opp hyller, gitarhenger og litt annet som må tåle en viss belastning, og trenger litt hjelp med valg av plugg/skruer og kanskje litt generelle råd, om hva man skal tenke på når man holder på med sånt.

Veggene er puss på (hva jeg tror er) vassduk(?) og noen vegger er puss rett på murstein. Da jeg, ganske nylig, skulle montere kroker i gangen, merket jeg at det var veldig vanskelig å få dem til å feste ordentlig. Jeg tror, men er ikke helt sikker på, at den veggen er puss på duk, så der har jeg regnet ut at jeg ikke boret dypt nok (skruene som fulgte med var ca. 20 mm lange) og at det er grunnen til at de festet så dårlig. Jeg fikk tips om å fylle hullene med plastic padding og så trykke i pluggen. Det fungerte greit, men det føles ikke som en god løsning når man skal sette opp hyller for oppbevaring av bøker mm. Da vil man at det skal sitte som skrudd fast.

Når jeg har boret hittil, har jeg kjent at jeg kommer gjennom pussen, men boret når liksom aldri skikkelig inn til neste lag, slik at det går an å få feste i noe fastere.

Mine spørsmål er altså følgende:
- Hva skal jeg bruke for slags skruer/plugger for at det skal sitte ordentlig, uten minste risiko for at det raser?
- Er jeg inne på riktig spor når jeg tenker at man skal bore forbi pussen og inn i neste "lag"?
- Er det noe annet man trenger å tenke på eller ta hensyn til?

Uhyre takknemlig for all hjelp!

Axel

F.eks. denne E-15 091 10 eller E-15 091 11

... kanskje det. Hva står disse betegnelsene for?

I en murvegg ville jeg brukt plugg spesiallaget for mur ;) Fischer har plugg for alle mulige materialer, bare å velge riktig type.
Porøse materialer kan være vanskelige å bore i, hva slags maskin og bor bruker du? Noen ganger er det bedre å bruke en bor som er mindre enn anbefalt for å sikre at pluggen virkelig fester.
Jeg bruker av og til borhammeren uten slag når det er veldig løst, som i lettbetong for eksempel, og med mindre bor som 5,5 mm i stedet for 6 mm.
I en murvegg fungerer det bra å feste pluggen med lim, for eksempel PL 400 eller lignende.

Vassvegger vet jeg ikke noe om egentlig :blushing: men basert på min erfaring med andre materialer ville jeg enten letet etter stendere i veggen og skrudd i dem.
Eller om det ikke går å finne, eller om det rett og slett er slik at vassvegger ikke har stendere, ville jeg satt hyllene på gulvet, eller bygget egne støtter til hyller som også er festet i veggen.
Består veggen kun av vass og puss, går det vel knapt an å henge noe tyngre enn 5 g i en slik? Men det får vassekspertene svare på.

Thomas Lundquist
Er pussen "armerad" med siv så er det plank eller tømmer som veggstamme. Skaff lengre skrue så vil det gå uten problemer.

Jan-Å: Jeg eier ikke en borremaskin selv, men lånte en Bosch skrutrekker/bor. Ingen slagfunksjon på den dog. Nå har jeg levert den tilbake, så jeg kommer vel til å finne en annen borremaskin å gå løs med. Hva det kan bli for noe tør jeg ikke engang spekulere i.

I de veggene som jeg vet er tegl har jeg enda ingen planer om å bore, men der har man jo i det minste noe bak som er noenlunde stødig å feste i. Det er først og fremst de andre veggene som er, som Thomas skrev, "armorert" med vass som kommer til å bli utsatt for mine borreangrep.

Thomas: "plank eller tømmer som veggstamme", innebærer det at det sitter stendere som holder opp vassduken, eller hvordan pleier det å se ut bak? Jeg vil jo helst ikke måtte tilpasse plasseringen av hyllene etter hvor stenderne sitter, men om mulig kunne sette hylleplanene der jeg vil at de skal sitte. Men om jeg forstår det rett så handler det om å bore et stykke forbi pussen så jeg finner noe der det fester ordentlig?

broraxel skrev:
...Men om jeg forstår det hele rett så handler det om å bore et stykke forbi pussen så jeg finner noe der det fester ordentlig?
Japp. De pleier å være 3 tommer tykke planker og 20-25mm puss oppå armerte puss. For å unngå at pussen (reveteringen) sprekker kan man forbore med et flisbor. Pussen bærer ingen tyngde i det hele tatt, så gjør det riktig og dra stabile skruer inn i planken under. 70-80mm lange skruer pleier å bli bra.

70-80mm lange skruer + tykkelsen på det du skal feste.

Ta det bare litt rolig når du borer. Hadde samme type (Kloasong) vegg i mine 2 siste leiligheter. I en av dem var sivet delvis festet med hønsenetting før pussing. Jeg boret og klarte å få tak i en del av nettet, det ble ganske mye å sparkle med byggfix;-)

Ellers er det sikkert som flere før har skrevet at du har en vegg av solide planker bak.

Mange takk! Skal snoke rett på en vettig boremaskin og gå løs, så får vi se hvordan det ender!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.