Hei byggherre. Har påbegynt et gjerde bygge og har i dag bygget en del av gjerdet samt slått ned 3 jordankre. Høyden på bildet er hele høyden gjerdet skal få.

Møtte på problemer med 2 stk av stolpespydene. Det ene traff en stor stein som bøyde seg og måtte bruke brekkjern for å få den opp, noe som forårsaket et større hull. Litt svakt men jeg tror det sitter noenlunde.

Det andre spydet traff en større stein så lenger opp så den måtte jeg forsøke å grave bort.

Må jeg støpe stolper eller kan jeg kjøre på disse likevel? Det andre spydet føles litt ustødig men det skal bygges på 4,5 meter til så kanskje fungerer det likevel?

Gjerdet er kun så datteren ikke skal løpe ut i veien.

• Nylig bygget trestakett ved rød vegg, med stolper på jordanker. Betongheller foran døren. Problemer med stabilitet, vurderer ekstra tiltak.
Vi fullstøpte fast spydspissene for 12-14 år siden. Ned med spydspissene der det gikk, og så støpte vi dem fast der vi ikke fikk dem ned. Et kuttet vi slik at spydet bare ble ca. 10 cm og satte det så ned i betongen. Støpehullet ble dannet da vi fjernet jorden over steinene.

Vi hadde allerede en fleksibel avstand mellom spydspissene ved å lage hull med spett, men når spennet ble for langt, var vi nødt til å støpe.

Om resten av gjerdet stiver opp og de svake spydene slik at alt er "rimelig" stabilt, ville jeg gått for det. Når alt er rett og riktig, fyller du på med jord rundt de svake spydene og pakker så godt du kan med en planke eller lignende. Du kan også vanne jorden ordentlig etter at du har pakket den, så setter den seg enda mer.

Stolpen jeg var mest bekymret over skal vi henge en grind på, så jeg tok den bort og gjorde om det spydet. Fylte i samkross og steinmel, pakket så hardt jeg kunne og deretter på med jord æ. Ble bedre iallfall, men med tanke på at det ikke skal være så høyt tror jeg det klarer seg ganske bra 🙂

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.