Hei!
Er det noen som har bygd en luke av plexiglass til sin mat-/vinkjeller? Og hvordan gikk dere da fram for at den skal kunne fungere å gå på når den er på kjøkkenet?

Med vennlig hilsen,
Irene

Hvor stor skal luken være? Hvorfor ikke ha en luke med herdet glass? Hvordan er den tenkt å åpnes, med håndkraft eller automatikk?

Plexiglas blir lett ripete hvis dere skal gå på det.. finnes riktig tykt herdet glass å bruke, men trolig er det svindyrt og veldig tungt :thinking:

• Liker
Pin
  • Laddar…
Jerfed skrev:
Husker at jeg har sett en løsning i en renoveringstråd. Fant den til slutt, se innlegg #36 og utover. Dog ikke med plexiglass som etterspørres.

[lenke]
takk skal du ha

jonmo jonmo skrev:
Hvor stor skal luken være? Hvorfor ikke ha en luke med herdet glass? Hvordan er den tenkt å åpnes, med håndkraft eller automatik?
Hei! Høres ut som en god idé, skal være 140 cm /60 cm.
Åpnes for hånd men med støtte av gassdempere.

irene

Vekten er det jeg føler taler mest mot herdet glass... men jeg hadde valgt laminert herdet glass likevel om mulig.

Det finnes derimot Plexiglass med ripebeskyttet overflate på den ene siden, mye bedre tålighet enn vanlig.
Hvis du velger plexi så prøv å finne noen som freser den for deg med alle hull osv. direkte.
Plexi sprekker relativt lett ved bearbeiding og selv svært små sprekker eller ujevnheter ved boring/saging kan lett bli store og ødelegge hele platen når den belastes. Man bør ha overdimensjonerte hull ved innfestinger osv. så den kan bevege seg litt da plasten påvirkes av temperatur.

Så grusomt dyrt er det ikke med laminert herdet glass. Har en rute som er ~120x60 i altangulvet og den kostet omtrent 3600 om jeg husker riktig. Dog var det uten bearbeiding med hull etc.
Den er naturligvis tyngre, men det er jo kun relevant når du velger størrelse på gassdemper.

Takk skal dere ha for råd og tips. Skal sjekke det litt :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.