Min luke opp til taket er rett ved skorsteinen/nokken. Men der finnes det ikke noe å stå på, og jeg er redd feieren kommer med pekefingre eller nekter å trykkteste den snart nyinstallerte ovnen. Er det noen som har tips om hvor man kan kjøpe en liten plattform og hvordan man best får den på plass? Det er platetak på huset.
Det er også ganske trangt mellom luken og skorsteinen, så en konstruksjon som går rundt hele luken slik at det blir litt å stå på er nok å foretrekke.

På akkurat samme måte ser det ut hos meg, og feieren hadde ingenting å si om det da de godkjente ovnen hos oss. Ring dem og spør før du bruker en masse energi/penger på dette.

Jeg ville tatt dit feieren for inspeksjon uten å nevne spørsmålet om en eventuell plattform - og vente og se. Ikke vekke den bjørnen... Jeg har akkurat samme greie selv med takluke ved mønen/pipen uten plattform og ingen feier har sagt noe om det.

Røykkanalmannen sa at de var kresne i kommunen. Jeg vet at alle ikke er det, men tydeligvis er de det her. Risikoen er altså at røykkanalen blir fikset, ovnen installert og jeg ruinerer meg. Når jeg så vil få den trykkprøvd, får jeg beskjed om å fikse plattform og så komme tilbake. Da er det - 20 grader ute og julen står for døren. En tanke var også at jeg skulle ha en plattform der oppe for fremtidig ommuring av skorsteinen. Men jeg skipper det gjerne og gjør det til våren!

Dessverre er noen veldig "kresne". Nå er ikke dette samme type håndverker, men da strømmen til vårt hus skulle kobles inn, fikk vi møte en hyggelig fyr ;).
Akkurat der strømskapet på utsiden er, hadde vi en liten fordypning (midlertidig). Alt var fremført til inn i skapet, og det eneste som trengte å gjøres var å koble på kablene.
Arbeidshøyden var ca 180-190cm når man sto i "gropen". Det var ingen komfortabel arbeidshøyde, det er jeg klar over, men "litt" tilpasningsdyktig kan man jo være :(.
Vår tanke var å sette en stige mot veggen, og jeg skulle holde i den mens han koblet.
Da han dukket opp, satte han i gang DIREKTE om høyden, og jeg la da frem min idé på en vennlig måte. Dette gikk ikke, og han krevde at vi skulle bygge en ordentlig plattform som han kunne stå og arbeide på, så dro han for å komme tilbake noen timer senere.
Han fikk sin plattform, og vi fikk vår strøm. Han fikk ingen hyggelig behandling fra oss i alle fall >:( Han var vel fornøyd med å være en surkuk, og jeg venter fortsatt på dagen han står ved veikanten med en ødelagt bil ;), Stoppe kommer jeg til å gjøre, men ikke for å hjelpe til eller sånn, bare kanskje gå ut og kommentere litt osv ;D

Jeg gjetter at feieren kan ha synspunkter på at du trenger en plattform, men å være så kjinkig at han ikke kan ta det som en anmerkning bare og likevel feie pipen høres litt drastisk ut. Det kommer jo litt an på om det er en helt ny skorstein eller en gammel som bare er fikset. Min har jo sittet der i 50+ år og hele nabolaget har samme konstruksjon. Så skulle de kreve plattform hos én, måtte de ha gjort det på minst 70 hus samtidig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.