Hei!

Vi bor i et hus fra 2003 hvor vi er den andre eieren. Ved en tilfeldighet har vi nå oppdaget at alle blikkenslagerarbeidene (nedløpsrør, takrenner, vindusblekk og litt til) er av galvanisert plate. Alt umalt. Det er et moderne hus, og vi har tatt for gitt at det skulle være vedlikeholdsfritt. Når vi nå har begynt å nøste i dette, har vi forstått at galvanisert stål ruster etter et antall år og derfor må males. Vil man ha umalt metall, må man velge aluzink eller lignende. Er det noen som har erfaring med dette? Kan det betraktes som en skjult feil? Eller visste man ikke bedre i 2003?

Takk på forhånd for eventuelle svar!

mvh
Sakarias

Ettersom alt blikkarbeid er synlig utenfra, faller det under deres undersøkelsesplikt å kontrollere dette. For at en sak skal være en skjult feil, må man nærmest utføre destruktiv undersøkelse, altså å bryte løs ting.

Galvat fungerer jo utmerket ubehandlet i mange andre sammenhenger, så hvorfor det ikke skulle fungere også her vet jeg ikke. Muligens om skjøtene begynner å ruste og at det så sprer seg. Galvat reiser seg etter en tid, men det er en del av beskyttelsesprosessen, da galv ofrer seg.

Personlig ville jeg ikke gjort noe med dette før man må. Malte detaljer trenger også vedlikehold, så det er ikke noen egentlig gevinst i vedlikeholdsperspektivet etter min mening.

Galvanisert plåt holder godt. Utenfor kjøkkenvinduet ser jeg et tak som har ligget der i 45 år.
Hustaket fra 79 derimot med sin plastede plåt holder på å flasse.

I dag er det vel "retro" med sink-looken.

Protte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.