Medlem
· Västra Götaland
· 165 innlegg
Hvordan får man en buet kryssfinerplate flat? Jeg tenkte å sette opp en tykk kryssfinerplate (18 mm tykk, ca 80*150 cm) på veggen i garasjen, men det viste seg at det tiltenkte panelet er "bananbøyd".
Jeg har prøvd å legge den i garasjen med støtter i endene og legge vekter på midten. Den bøyer seg midlertidig til den andre siden, men så snart vektene fjernes, går den tilbake til sin opprinnelige form. Nå har den ligget sånn i to uker, men buen har ikke forsvunnet.
Jeg har prøvd å legge den i garasjen med støtter i endene og legge vekter på midten. Den bøyer seg midlertidig til den andre siden, men så snart vektene fjernes, går den tilbake til sin opprinnelige form. Nå har den ligget sånn i to uker, men buen har ikke forsvunnet.
Du får nok prøve å skru den fast med flere skruer i veggspilene og se om det duger......
Forslagsvis skrur du den opp på veggen i for eksempel garasjen. Etter et par år vil den forhåpentligvis være helt plan. Da kan du ta den ned og skru den opp der det var tenkt.
/Herr Lørdagskveld
/Herr Lørdagskveld
Medlem
· Västra Götaland
· 165 innlegg
Et par år??? Jeg vil jo ha den opp på veggen innen de nærmeste ukene.Nyfniken skrev:
Kan fuktig luft og riktig belastning kanskje endre formen? Legge den ute under tak med vekter på?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 innlegg
Legg den som tidligere med varme og ventilasjon bare på oversiden så kanskje den trekker til seg, men det kan være tvilsomt.
Protte
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 165 innlegg
Takk for svarene. Om jeg ikke klarer å bøye den riktig så blir det vel til å prøve å tvinge den på plass på veggen. Men det blir ikke lett for den er jo såpass tykk at den er ordentlig stiv. Hadde det vært en 12 mm plate hadde det vært lettere.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 innlegg
Medlem
· Västra Götaland
· 165 innlegg
Medlem
· Västra Götaland
· 165 innlegg
En sluttrapport fra dette:
Jeg la platen med ca. 50 kg vekt på "ryggen" i et par uker i garasjen. Det hadde faktisk ingen effekt på formen. Til slutt ga jeg opp og skrudde den opp som den var. Med solide skruer i alle fire hjørner ble den presset flat mot veggen. Og ja, veggen er fortsatt rett...
Jeg la platen med ca. 50 kg vekt på "ryggen" i et par uker i garasjen. Det hadde faktisk ingen effekt på formen. Til slutt ga jeg opp og skrudde den opp som den var. Med solide skruer i alle fire hjørner ble den presset flat mot veggen. Og ja, veggen er fortsatt rett...
Klikk her for å svare