Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.433 innlegg
15mm takplywood kan vel brukes til 120cc så det burde være utprøvd men nok gir det litt etter når man går på det.
Jeg synes det burde være enklere med endepløying.
Hvor bredt tenker du å legge? Blir det bare en platebredde så endres så klart forutsetningene.
Jeg synes det burde være enklere med endepløying.
Hvor bredt tenker du å legge? Blir det bare en platebredde så endres så klart forutsetningene.
Sist redigert:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 innlegg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4.370 innlegg
Det som finnes i dag er en gang i midten, ca. 1,5m bred, 16m lang, av overflødig spont fra taket. Huset bygget på 70-tallet, målene på råsponten er under 15mm anslagsvis. Det svikter godt, min tanke var å kaste ut det skrapet og legge plater hele veien og bygge en litt bredere flate på 4x4m over den delen der takstolene bæres opp av innerveggene. Men det er kanskje bedre å legge plater, kanskje osb 11mm, oppå råsponten for god bæreevne og kjøpe lignende råspont til den større flaten og deretter plater over der også?
Optimalt hadde naturligvis vært 45x95 langsgående med 60cc og plater på det, men da mister jeg så mye i takhøyde at det ikke er et alternativ. Men osb oppå råsponten gjør vel ikke det dårligere direkte.
Optimalt hadde naturligvis vært 45x95 langsgående med 60cc og plater på det, men da mister jeg så mye i takhøyde at det ikke er et alternativ. Men osb oppå råsponten gjør vel ikke det dårligere direkte.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er en smakssak, hva man tåler. Vanlig råspont 20-23 mm tykk duger utmerket. Koster ca 100 kr/kvm. Blant platemateriell er k-plywood best. 12 mm fungerer, men 18 mm er bedre. Unngå 15 og 21 mm som ikke tilsvarer kostnadsøkningen. Samme antall sjikt som 12 henholdsvis 18 mm.
Klikk her for å svare