13.509 lest ·
3 svar
14k lest
3 svar
Plastmatte som fuktbeskyttelse under kjøkkenskap
edit:
Spørsmålet er ikke så relevant for meg lenger. Jeg snakket med en gulvlegger som mente at hvis det skal være noen idé, bør man ha et fall som skal sparkles opp, og da blir det ganske mye jobb. Han foreslo å ganske enkelt bruke ferdige baljer, så jeg kjøper hans resonement..
/edit
Holder på med kjøkkenet og har plankegulv der. Jeg vurderer nå en smidig løsning under kjøkkenskapene for å få til en "tett overflate" som det så fint heter i boverkets råd. Jeg vet at det finnes ferdige plastbaljer av forskjellige slag, men det blir nok unødvendig dyrt og komplisert å legge under skapene.
Mitt spørsmål er om det er såpass enkelt å legge inn en bit plastmatte med oppbrett under skapene at man gjør det selv. Det jeg tenker mest på er hvor vanskelig det er å legge rundt et hjørne/i vinkel, kjøkkenet er en hjørneløsning så jeg trenger nok å skjøte i vinkelen. Dessuten lurer jeg på hvordan man får rimelig tette rørgjennomføringer i en plastmatte, og om man kan få den til å ligge flatt under skapene uten å lime den, man må kanskje lime den for å få til litt oppbrett på veggen.
Har aldri gjort noe med plastmatter, mer enn revet bort gammel hellimt vinyl, så jeg har dårlig kontroll på hvordan materialene fungerer. Matten vil altså ikke være synlig, men bare ligge som en 600 mm remse under skapene (eller snarere 500 kanskje med tanke på inntrekket ved sokkelen).
Spørsmålet er ikke så relevant for meg lenger. Jeg snakket med en gulvlegger som mente at hvis det skal være noen idé, bør man ha et fall som skal sparkles opp, og da blir det ganske mye jobb. Han foreslo å ganske enkelt bruke ferdige baljer, så jeg kjøper hans resonement..
/edit
Holder på med kjøkkenet og har plankegulv der. Jeg vurderer nå en smidig løsning under kjøkkenskapene for å få til en "tett overflate" som det så fint heter i boverkets råd. Jeg vet at det finnes ferdige plastbaljer av forskjellige slag, men det blir nok unødvendig dyrt og komplisert å legge under skapene.
Mitt spørsmål er om det er såpass enkelt å legge inn en bit plastmatte med oppbrett under skapene at man gjør det selv. Det jeg tenker mest på er hvor vanskelig det er å legge rundt et hjørne/i vinkel, kjøkkenet er en hjørneløsning så jeg trenger nok å skjøte i vinkelen. Dessuten lurer jeg på hvordan man får rimelig tette rørgjennomføringer i en plastmatte, og om man kan få den til å ligge flatt under skapene uten å lime den, man må kanskje lime den for å få til litt oppbrett på veggen.
Har aldri gjort noe med plastmatter, mer enn revet bort gammel hellimt vinyl, så jeg har dårlig kontroll på hvordan materialene fungerer. Matten vil altså ikke være synlig, men bare ligge som en 600 mm remse under skapene (eller snarere 500 kanskje med tanke på inntrekket ved sokkelen).
Sist redigert:
Bare som en liten kommentar hvis noen skulle ha lignende tanker en gang. Forsikringsselskapene krever som regel alltid at du har plastmatter (altså de ferdige baljene), der maskiner skal stå i kjøkkenskap og sånn.
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Fikk et bra tips fra min røris, legg en plastmatte under skapet til kjøkkenvasken med innkommende vann, som brettes opp mot veggen en bit. Om vann lekkasje oppstår vil vannet renne på matten og ut under skapet (i forkanten), som en liten advarsel om at nå er det på tide å stenge av innkommende vann.:eek:
Det var dette jeg hadde tatt til meg, men som gulvleggeren frarådet hvis man ikke sparkler fall og også har oppbrett på kantene, noe som blir vanskelig med matte hvis man ikke har vegg på sidene å brette opp mot, ellers kan vannet slippe ut den veien.Västerhaninge 17 skrev:Fikk et bra tips fra min røris, legg en plastmatte under skapet til kjøkkenbenken med innkommende vann, som brettes opp mot veggen et stykke. Hvis vannlekkasje oppstår, vil vannet renne på matten og ut under skapet (i forkant), som en liten advarsel om at nå er det på tide å stenge av innkommende vann.:eek:
Jeg ville gjerne slippe stygge dyre plastbaljer, men det blir nok den løsningen uansett for min del.
Klikk her for å svare