hei hei
Bygger en yttervegg akkurat nå. Har følgende konstruksjon ute fra og inn:
ytterpanel, luftspalte, utegips, isolasjon 14cm, sponplate, muligens blir det også en gipsplate på innerveggen.
Må man ha en plastfolie mellom innervegg (sponplate) og isolasjon?
Kan man bygge veggen uten plastfolie?
Bygger en yttervegg akkurat nå. Har følgende konstruksjon ute fra og inn:
ytterpanel, luftspalte, utegips, isolasjon 14cm, sponplate, muligens blir det også en gipsplate på innerveggen.
Må man ha en plastfolie mellom innervegg (sponplate) og isolasjon?
Kan man bygge veggen uten plastfolie?
Det er innefukten som er problemet...som man stopper med folie....
Har du i tillegg overtrykk i huset presses fukten enda lettere inn..
Kan tenke at gamle hus lakk som sil var vel litt kald lager på den tiden?Ingen moderne oppvarminger da ikke...
Mvh
Har du i tillegg overtrykk i huset presses fukten enda lettere inn..
Kan tenke at gamle hus lakk som sil var vel litt kald lager på den tiden?Ingen moderne oppvarminger da ikke...
Mvh
På den eldre delen av bygningen finnes det en tritexplate (tror det heter det, litt myk plate) på innsiden av veggene... har tenkt å bare slå på en sponplate der... men det er altså ikke å anbefale eller?... bedre å fjerne den... sette plastfolie også der, og deretter sponplate...?...
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Isoler med trefiberull så slipper du plasten men du må likevel bruke en eller annen diffusjonssperre (sjekk på hjemmeside hos produsent)
Hvis jeg bygger et hus igjen skal jeg absolutt bruke trefiberull.
Hvis jeg bygger et hus igjen skal jeg absolutt bruke trefiberull.
Jeg har renovert et gammelt misjonshus, og av alle "gamle rever" jeg har spurt, har alle (bortsett fra selvsagt bygningsetaten...) sagt at man aldri skal ha plast i gamle trehus. Forklaringen jeg fikk til det var at det finnes så mye tre i veggene at dette tar opp fuktigheten, og at plast gjør at treet slutter å puste, noe som kan føre til problemer fremover. Nå har for så vidt mine vegger mye mer tre enn hva dine virker å ha, så dette er kanskje ikke en god løsning for deg... Jeg har brukt sprøyteisolasjon, ThermoCell trefiberull, i vegger og tak.
Klikk her for å svare