Vi har et hus med plate på mark, uisolert under. Regler direkte på platen med trekiler under, trykkimpreg ytterveggssyller (med syllist mellom plate og syll). Ved inspeksjon var det 12% i syll ute. Inspeksjonsmannen opplevde ingen mikrobielle lukter eller kjemiske dufter ved sjekk.

Noen dager etter at vi har flyttet inn, oppdager vi likevel en merkelig lukt nede ved listen på soverommet i første etasje. Soverommet har yttervegg på to sider. Det lukter mest inne i et hjørne hvor yttervegg og innervegg møtes. Vi har hatt to forskjellige fuktmålerkarer ute av andre grunner som ikke syntes at det luktet mugg eller trykksatt. De trodde lukten ville bli bedre når vi først hadde fått i gang vår mekaniske ventilasjon (noe som ikke har blitt bedre). Den ene karen måler 9 % fukt i innerveggssyllen.

Saken er at vi ble stresset av lukten at vi bestemte oss for å sage opp en bit av gulvet og veggen bak listen. Når samboeren min lager hullet i veggen (yttervegg) klarte han å lage en revne i plastfolien bak den tykke plywoodplaten (Vi har ingen gipsvegger..). Etter at vi har kjent og luktet i noen dager, konstaterte vi at vi ikke ser eller lukter noe som skulle kunne være mugg, alt er tørt og fint, og samboeren min fikser hull og gulvet igjen.

Nå synes jeg at det lukter mer surt inne i rommet, en lukt som kommer og går. Jeg lurer på om det kan bero på at vi tok hull på plastfolien? At varm luft nå møter kald luft og at kondensen av dette setter seg i isolasjonen... Min samboer synes at jeg er teit fordi at fukt isåfall burde dannes på plastfolien uansett ifølge min påstand... og at plastfolien kun er der for at man ikke skal få glassullen på seg...? Han mener også at plasten burde ha hull på flere steder med tanke på at det er hull på forhånd på grunn av hyller og bilder mm. Forstår at det kanskje er vanskelig å gi svar, men jeg oppfatter når jeg leser om plastfolie i vegger at hull ikke er bra ut fra fuktaspektet og min samboer synes det virker usannsynlig.

Plasten som sitter der er jo en dampsperre, akkurat som du er inne på.
Ved gjenmontering av undersøkelseshullet skulle den skadede biten vært teipet sammen.
Samtidig så er det akkurat som han sier at plasten ofte er punktert av ulike årsaker.

Du skriver at dere har endret ventilasjonen til mekanisk? Hva hadde dere tidligere? Hva har blitt gjort?

En liten rift gjør verken til eller fra. Særlig hvis dere har mekanisk ventilasjon som sikrer et lite undertrykk i boligen.

Akkurat som GoForit skriver ovenfor, tar din sambo feil, og plasten er der av en grunn. Den burde ha blitt teipet sammen med aldringsbestandig teip før veggen ble satt opp igjen.

Likevel er jeg ganske sikker på at dere ikke trenger å bekymre dere. Først og fremst er det ingen sjanse for at hullet allerede har forårsaket så mye fukt at en mikrobiell eller kjemisk lukt skulle ha begynt allerede.

Det høres ut som dere er nye i dette med hus og lukter og snuser og bekymrer dere unødig. Ikke noe rart med det, jeg tror mange er sånn når de flytter inn i sitt eget hus for første gang (jeg var lik selv).

GoForIt GoForIt skrev:
Plasten som sitter der er jo en dampsperre, akkurat som du er inne på. Ved remonteringen av undersøkelseshullet skulle den skadede biten ha blitt teipet sammen. Samtidig er det akkurat som han sier, at plasten ofte er punktert av ulike årsaker.

Du skriver at dere har endret ventilasjonen til mekanisk? Hva hadde dere tidligere? Hva har blitt gjort?
Åh så typisk! Nei, vi har ikke endret vår ventilasjon, men de som bodde i huset før oss hadde latt den stå stille i 10 års tid ... ingen vakker syn i det gamle aggregatet, men endelig utbedret med nytt aggregat!

useless useless skrev:
En liten rift gjør verken fra eller til. Særlig om dere har mekanisk ventilasjon som sikrer et lite undertrykk i boligen.
Da krysser vi fingrene for det! Partneren min er ikke villig til å fjerne hullet igjen og fikse...og jeg er ikke så hendig selv.

V vectrex skrev:
Akkurat som GoForit skriver over har din samboer feil og plasten er der av en grunn. Det burde ha vært teipet sammen med aldringsbestandig teip før veggen ble satt igjen.

Dessuten er jeg ganske sikker på at dere ikke trenger å bekymre dere. Først og fremst er det ingen sjanse for at hullet allerede har forårsaket så mye fukt at en mikrobiell eller kjemisk lukt ville ha startet allerede.

Det høres litt ut som at dere er nye på dette med hus og lukter og snuser og bekymrer dere unødvendig. Ikke noe rart med det, jeg tror mange er sånn når de flytter inn i sitt eget hus for første gang (jeg var lik selv).

Takk for svaret! Rommet brukes som lekerom for barna. Når det blir tid for å bruke det som soverom vil vi/fagperson rive gulv og vegger for å forsikre oss om at det ikke er noe angrepet.. har hatt mange venner på besøk som sier at det ikke lukter noe i rommet men hvis man lukter nede ved listen så lukter det.. muggent. Så noe er nok galt, men siden det ikke har satt seg i tingene eller klærne i rommet håper vi at omfanget er veldig lite. Men ja, vi er nye på dette med hus og plate på mark var kanskje ikke det smarteste kjøpet. På den andre siden er huset fra -78 og har klart seg så langt:)

Emara Emara skrev:
Åh så typisk! Nei, vi har ikke endret vår ventilasjon, men de som bodde i huset før oss hadde latt den stå stille i 10 års tid.. ikke noe vakkert syn i det gamle aggregatet men endelig utbedret med nytt aggregat!
Grunnen til min nysgjerrighet var om denne endringen kunne gi opphav til lukten. Eksempelvis at man trekker inn tilluft på feil steder om det mangler tilluftsventiler..

GoForIt GoForIt skrev:
Anledningen til min nysgjerrighet var om denne forandringen kunne gi opphav til lukten. Eksempelvis at man trekker inn tilførsel på feil steder om det mangler friskluftsventiler..
Ah! Okei, nei de har bare kjørt selvtrekk så ingen friskluftsventiler satt inn i det hele tatt. Så lukten forblir en gåte tsv :)

Om kåken har stått uten ventilasjon i 10 år, burde den jo ha begynt å mugne for lenge siden. I alle fall hvis man skal tro ekspertisen som skravler om fuktkonveksjon og viktigheten av undertrykk i huset.

Emara Emara skrev:
Ah! Okej, nej de har bara kjørt selvtrekk så ingen tilluftsventiler satt inn i det hele tatt. Så lukten forblir en gåte tsv :)
Men det funker jo dårlig..
Da trenger dere jo å sette inn tilluftsventiler i soverom og stue. Avtrekk i kjøkken og bad (+ evt vaskerom).

H
sannsynligvis er ventilasjonsrørene litt slunkne også.
om ventilasjonen har stått stille en lengre tid

GoForIt GoForIt skrev:
Men det funker jo dårlig..
Da trenger dere jo å sette inn tilluftsventiler i sov- og oppholdsrom. Avtrekk på kjøkken og bad (+ ev vaskerom).
Ja men nå har vi jo fått i gang vår mekaniske ventilasjon så der finnes jo tilluftsventiler i de rommene der de skal være og avtrekksventiler der de skal være :) bare det at de ikke har vært i gang på 10 år..

henke_benke skrev:
sannsynligvis er ventrørene litt sunkige også.
om ventilasjonen har stått stille en lengre tid
Ventfirmaet renset disse så de er ok. Mugg og smuss og fukt i aggregatet men det er byttet ut

Emara Emara skrev:
Ah! Okej, nei de har bare kjørt selvtrekk så ingen tilluftsventiler satt inn i det hele tatt. Så lukten forblir en gåte tsv :)
Har dere ingen tilluftsventiler så er det ikke usannsynlig at sur luft trekkes inn via utettheter mellom gulv og vegg. Dere må ha ventiler som tar inn frisk luft for å erstatte luften som ventileres ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.