N
Hei.
Har snart fått opp all EPS i taket i garasjebyggingen.
Helt øverst mot sutaket sitter en lekt for luftspalten, som går hele veien fra takfot opp over mønet og ned til den andre siden, så er det limt en 100mm EPS80 mot lekten og selvfølgelig mot neste plate. Under disse sitter det 50mm EPS 80, satt på samme måte med forskjøvne skjøter. EPS-en sitter tett mellom takstolene, ingen gliper.
Skal snart sette opp lekt og gips. (har ikke bestemt meg ennå om det skal være OSB-Gips eller kun gips der)

Men trenger jeg plast som siste lag før lekten????

Det ser ut til å være ganske mange som mener at man ikke trenger plast i en garasje, med begrunnelsen at det ikke genereres så mye damp der inne. Men det er klart, vasker du bilen der inne en gang i uka i vinterhalvåret så ville jo jeg anbefale plast.

Noen mener til og med at det ville være negativt med plast i en garasje, fordi det ville bli omvendt kondens. Personlig har jeg litt vanskelig for å tro at det ville være noe større problem, og venter fortsatt på å høre om det første tilfellet der dette faktisk har skjedd og forårsaket problemer.

N
OK. Hmm... tenkte at plasten mest var for at det ikke skulle blåse gjennom isolasjonen om man hadde ull. og det lærer jo ikke blåse gjennom EPSen...
Det er et hobby/skruer-garasje uten vann (i kran) kommer til å holde 14-18 grader som minst, øker varmen når jeg skal gjøre noe.

Vindtett duk setter man på utsiden av isoleringen. Plast på innsiden. Vindtett duken må puste. Det kan nok være bra å ha vindtett duk uansett, for du har vel en del skjøter og annet i isoleringen uansett. Blåser det inn der så kan nok effekten av isoleringen senkes ganske mye på en vindfull dag, kanskje :)

N
Føles som det blir plast-lekt-OSB/gips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.