Holder på å bygge en grovinngang som sitter mellom hus og garasje. Har nå isolert ferdig og det er på tide å sette opp osb-plater pluss gips. Spørsmålet er nå om jeg skal sette plast på vegger og tak? Hvor setter jeg plasten i så fall, direkte mot isoleringen eller mellom osb og gips?
Før jeg rev grovinngangen (fuktskadet) så satt det plast i vegger og tak, skal jeg gjøre det samme igjen?
I resten av huset er det plast i vegger og tak, og det kanskje er best å fortsette i samme spor? Jeg har mekanisk ventilasjon (kun avtrekk) i huset og det er fra tidlig 80-tall.
Takknemlig for hjelp!
Før jeg rev grovinngangen (fuktskadet) så satt det plast i vegger og tak, skal jeg gjøre det samme igjen?
I resten av huset er det plast i vegger og tak, og det kanskje er best å fortsette i samme spor? Jeg har mekanisk ventilasjon (kun avtrekk) i huset og det er fra tidlig 80-tall.
Takknemlig for hjelp!
Vil du gjøre det skikkelig bra så setter du plasten mellom de bærende stendere og et sekundært stenderverk f.eks. 28*70 eller 45*45. Da kan du trekke strøm og annet der uten å punktere plasten og skru opp ting med redusert risiko for punktering.
Hva skjer hvis man punkterer platen på for mange steder?
Føles som at skruene kommer til å gå gjennom gips og osb en liten bit, nok til å skade platen
Den enkle løsningen er kanskje å bruke 5 mm kortere skrue??
Føles som at skruene kommer til å gå gjennom gips og osb en liten bit, nok til å skade platen
Den enkle løsningen er kanskje å bruke 5 mm kortere skrue??
Plasten bør være så tett som mulig. Hull kan resultere i at varm inneluft kondenserer når den kommer ut i veggen og det blir kaldere der, noe som i sin tur kan gi opphav til mugg, fuktskader og lignende. Sammenlign med en varm sommerdag, da inneholder luften x% vann, på kvelden inneholder den det samme, men luften blir kaldere og faller da ut som fukt. Varm luft bærer mer vann enn kald.
Klikk her for å svare