Holder på å bygge en grovinngang som sitter mellom hus og garasje. Har nå isolert ferdig og det er på tide å sette opp osb-plater pluss gips. Spørsmålet er nå om jeg skal sette plast på vegger og tak? Hvor setter jeg plasten i så fall, direkte mot isoleringen eller mellom osb og gips?

Før jeg rev grovinngangen (fuktskadet) så satt det plast i vegger og tak, skal jeg gjøre det samme igjen?

I resten av huset er det plast i vegger og tak, og det kanskje er best å fortsette i samme spor? Jeg har mekanisk ventilasjon (kun avtrekk) i huset og det er fra tidlig 80-tall.

Takknemlig for hjelp!

Ja plast mellom isolasjon og veggplatene.

Sent from my LT15i using Tapatalk

Ola78
Vil du gjøre det skikkelig bra så setter du plasten mellom de bærende stendere og et sekundært stenderverk f.eks. 28*70 eller 45*45. Da kan du trekke strøm og annet der uten å punktere plasten og skru opp ting med redusert risiko for punktering.

Hva skjer hvis man punkterer platen på for mange steder?
Føles som at skruene kommer til å gå gjennom gips og osb en liten bit, nok til å skade platen
Den enkle løsningen er kanskje å bruke 5 mm kortere skrue??

Ola78
Plasten bør være så tett som mulig. Hull kan resultere i at varm inneluft kondenserer når den kommer ut i veggen og det blir kaldere der, noe som i sin tur kan gi opphav til mugg, fuktskader og lignende. Sammenlign med en varm sommerdag, da inneholder luften x% vann, på kvelden inneholder den det samme, men luften blir kaldere og faller da ut som fukt. Varm luft bærer mer vann enn kald.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.