1,5 plans Äbyhus.

Begynte å rive ned innertaket på kjøkkenet i dag og oppdaget at det satt gjennomsiktig plast innenfor takplatene. Over plasten er det kryssfiner og deretter bjelkelaget.

Ingen som helst problemer med fukt eller lignende siden (74) og det jeg har revet, vegger osv har vært tørt og fint.

Mitt spørsmål.. På loftet sitter det også en plast, men denne er blå. Og den holder jo riktignok isolasjonen mot taket innenfor takstolene. Men denne plasten er vel en fuktsperre? på loftet?

Og den gjennomsiktige plasten i innertaket på første etasje er også en fuktsperre? Er det ikke dårlig for konstruksjonen med to fuktsperrer, en på varmsiden og en på kaldsiden.

Husmodellen kanskje ble solgt med uinnredet/kaldstilt loft? I så fall trengs en fuktspærre i mellomgulvet.

Overetasjen var antagelig ikke innredet fra begynnelsen, derav plasten i mellomgulvet som opprinnelig var loftsbjelkelag. Den gjør ingen nytte der men heller ikke noen større skade. Det finnes veldig mange typehus i Sverige der det ser likt ut.

Ja, akkurat det stemmer, det var uinnredet loft fra begynnelsen.

Men bra, da trenger jeg ikke bekymre meg, har lest et sted at det kan være dårlig? Sperre inne fuktigheten.

Men burde ikke fuktigheten finne veien til avtrekksventilene bedre? Siden den letteste veien (oppover) er stengt (plastet)?

Plast mellom to oppvarmede ventilerte etasjer gjør ingen skade (eller nytte). Derimot skal man ikke ha to plastlag i en vegg, bjelkelag eller lignende.

• Liker
VÄSA og 2 andre
  • Laddar…
Så lenge luften er oppvarmet er fuktigheten (dvs. vanndampen) bundet i luften. Det er først når luften kjøles ned at vanndampen kan kondensere.

• Liker
Pumabjörnen og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.