68.622 lest ·
38 svar
69k lest
38 svar
Plast eller vindsperre - meningene er delte...
Det finnes aldersbestandig folie/plast og tape beregnet for formålet som brukes praktisk talt i all nybygging.
Typ http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21022.aspx
Jeg ville ha valgt den.
MVH
Typ http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21022.aspx
Jeg ville ha valgt den.
MVH
Sist redigert:
Vi har samme problem, og på den tiden Svensk Byggtjänst fantes på Regeringsgatan, gikk jeg dit og spurte deres byg ekspert.
Han mente at hvis huset ikke er trekkfullt og beviselig i vårt tilfelle heller ikke har mugnet på de 70 årene det allerede har stått, så er nok plast i veggene ved renovering litt overkurs. I vårt hus finnes det 3 lag med vindpapp i de gamle veggene, så trekkfullt er det ikke.
Derimot anbefalte han at vi legger plast i taket når vi renoverer det for å beskytte det mot den fuktigheten vi produserer når vi bor i huset. Den plasten mente han at vi muligens kunne dra ned på veggene på overetasjen litt.
Hans motiv var at siden de gamle veggene var tørre, så er det tydeligvis ikke noe problem med duggpunktets plassering og kondens av fukt i våre eksisterende vegger. En plast kan i verste fall gjøre saken verre da. Men i taket er det alltid bra å beskytte mot fukt innenfra, siden fuktig varm luft stiger inne i huset og altså vil ut gjennom taket.
Jeg syntes at hans forklaringer virket rimelige, så hos oss blir det plast i taket, men ikke i de gamle veggene.
Goretex-lignende membran diskuterte vi ikke i det hele tatt da.
Han mente at hvis huset ikke er trekkfullt og beviselig i vårt tilfelle heller ikke har mugnet på de 70 årene det allerede har stått, så er nok plast i veggene ved renovering litt overkurs. I vårt hus finnes det 3 lag med vindpapp i de gamle veggene, så trekkfullt er det ikke.
Derimot anbefalte han at vi legger plast i taket når vi renoverer det for å beskytte det mot den fuktigheten vi produserer når vi bor i huset. Den plasten mente han at vi muligens kunne dra ned på veggene på overetasjen litt.
Hans motiv var at siden de gamle veggene var tørre, så er det tydeligvis ikke noe problem med duggpunktets plassering og kondens av fukt i våre eksisterende vegger. En plast kan i verste fall gjøre saken verre da. Men i taket er det alltid bra å beskytte mot fukt innenfra, siden fuktig varm luft stiger inne i huset og altså vil ut gjennom taket.
Jeg syntes at hans forklaringer virket rimelige, så hos oss blir det plast i taket, men ikke i de gamle veggene.
Goretex-lignende membran diskuterte vi ikke i det hele tatt da.
Hm, det blir mer og mer interessant å følge deres resonnementer. Jeg føler at det avhenger av så mange faktorer, så man må vel gjøre det som virker best i vårt spesifikke tilfelle, ved å veie inn alle deres argumenter.
Pinebar, i vårt tilfelle har veggene klart seg bra i 30 år (det ble renovert i 1978), men jeg gjør om så mye innvendig at jeg er redd jeg endrer forutsetningene ganske mye. Energiforbruket i 2005 var 51 000 kwh (!), så det må til omfattende isoleringsjobber. Jeg har allerede etterisolert taket, og en del av veggene, samt satt gips og pusset et 50 m2 stort rom. Der var det tidligere plankvegg med betydelig trekk ved gulv og i kantene, men nå har jeg tettet det hele.
Det er i dette arbeidet jeg stadig funderer på hvordan jeg skal gjøre med plasten eller ikke plasten. Til dette kommer en tilbygging som jeg gjør selv fra grunnen av, så det er jo viktig at jeg velger rett vei å gå.
Pinebar, i vårt tilfelle har veggene klart seg bra i 30 år (det ble renovert i 1978), men jeg gjør om så mye innvendig at jeg er redd jeg endrer forutsetningene ganske mye. Energiforbruket i 2005 var 51 000 kwh (!), så det må til omfattende isoleringsjobber. Jeg har allerede etterisolert taket, og en del av veggene, samt satt gips og pusset et 50 m2 stort rom. Der var det tidligere plankvegg med betydelig trekk ved gulv og i kantene, men nå har jeg tettet det hele.
Det er i dette arbeidet jeg stadig funderer på hvordan jeg skal gjøre med plasten eller ikke plasten. Til dette kommer en tilbygging som jeg gjør selv fra grunnen av, så det er jo viktig at jeg velger rett vei å gå.
Som sagt så finnes det ingen enerådende sannhet. Plast unngår jeg da i veggen så lenge som mulig i mitt gamle hus. Den eneste gangen jeg hittil har fraveket er i badstuen men da tror jeg vi er i en annen diskusjon.
Noen form for vindsperre trenger man. Jeg merker for eksempel direkte i huset når det blåser litt kraftigere ute.
Så kanskje du bør termografere huset og se HVOR lekkasjene finnes. Ofte kan det være en stor tyv som tar mye.
Noen form for vindsperre trenger man. Jeg merker for eksempel direkte i huset når det blåser litt kraftigere ute.
Så kanskje du bør termografere huset og se HVOR lekkasjene finnes. Ofte kan det være en stor tyv som tar mye.
Hele problemet ligger vel i at om man varmer hele veggen så kondenserer ikke vannet i den. Men om man isolerer en gammel vegg slik at den blir kald så får man kondensering i den hvis man ikke har diffusjonssperre. Ved hvilken temperatur man får kondensering avhenger av lufttrykk og luftfuktighet. Så har man fuktig luft som passerer ut gjennom veggen og temperaturen synker for lavt... da får man kondensering. Det er jo derfor folk advarer mot å overisolere gamle hus. Det er lett å passere den usynlige grensen. Så enten skal man isolere forsiktig eller mye og bruke diffusjonssperre
Det er jo ganske interessant å se gamle teglsteinshus som man har ekstra isolert i halve huset og kan se at teglsteinen har frostsprengt der veggen har blitt kald på utsiden…. Kanskje et lite sidespor
Det er jo ganske interessant å se gamle teglsteinshus som man har ekstra isolert i halve huset og kan se at teglsteinen har frostsprengt der veggen har blitt kald på utsiden…. Kanskje et lite sidespor
v-g. Jeg er enig, badstuen og baderommet er en helt annen diskusjon. God idé med termografering!
Hobbe. Bra resonement angående å isolere forsiktig. Det føles som at det er den rette veien å gå for min del, og i stedet sørge for at det ikke er fritt trekk inn i sprekkene...
Hobbe. Bra resonement angående å isolere forsiktig. Det føles som at det er den rette veien å gå for min del, og i stedet sørge for at det ikke er fritt trekk inn i sprekkene...
Låner tråden litt da jeg sitter med samme dilemma når jeg nettopp skal kjøpe inn materialet før jeg kan fortsette med mitt bygge. Jeg bygger en leilighet i en gammel låve/stall med deler fra midten av 1800-tallet i stammene, men da snakker vi kun om stokker som ramme så å si med vanlig planke utvendig. Nå bygger jeg inni dette og jeg lar den gamle konstruksjonen være igjen og den bygges delvis inn. Den opprinnelige tanken er at jeg bruker ekofiber som kan transportere ut viss fukt samt en diffåpen konstruksjon med Halotex RS10 som undertak uten luftspalte (under et platetak) og Halotex D50 som dampsperre innvendig. Det vanskelige er å få tett der stokkene på visse steder går inn i mellomveggene fra yttervegg. De kan jo ikke direkte midlertidig kappes av for å få inn dampsperre imellom...
- Er det nok om man tetter omkring disse så godt det går samt trekker inn det hele en bit?
- Skal man kjøre denne diffåpne konstruksjonen i dette tilfellet eller ikke?
- Er ekofiber det beste alternativet med sine hygroskopiske egenskaper?
- Hvilke dampbremser er mest prisgunstige inkl. alle tilbehør som skjøtetape osv?
- Samme spørsmål som ovenfor, men med undertaket?
- Kjører med utegips ytterst i veggene som vindsperre. Hvordan er det i kombinasjon med dampsperre? Vil jo oppnå en motstandsforskjell på ca. 5-10 ganger mellom dampsperre og vindsperre/undertak....
- Er det nok om man tetter omkring disse så godt det går samt trekker inn det hele en bit?
- Skal man kjøre denne diffåpne konstruksjonen i dette tilfellet eller ikke?
- Er ekofiber det beste alternativet med sine hygroskopiske egenskaper?
- Hvilke dampbremser er mest prisgunstige inkl. alle tilbehør som skjøtetape osv?
- Samme spørsmål som ovenfor, men med undertaket?
- Kjører med utegips ytterst i veggene som vindsperre. Hvordan er det i kombinasjon med dampsperre? Vil jo oppnå en motstandsforskjell på ca. 5-10 ganger mellom dampsperre og vindsperre/undertak....
Jeg har bygget gjesterom på loftet i en låve fra slutten av 40-tallet. Jeg laget en luftespalte ytterst, deretter 120mm isolering og så plast. Noen har sagt at jeg ikke skal ha plast siden det er et gammelt hus og at jeg antagelig kommer til å ha det uoppvarmet for det meste. Jeg kan likevel ikke helt se noen ulempe med å ha plast. Det der med at man skulle få omvendt kondensasjon føles litt søkt. Det kan jo like gjerne skje i hvilken som helst nybygd villa som har luftkondisjonering.
heisan
låner tråden litt.
når det gjelder eldre hus så skal man passe seg for å sette plast på veggen, likeledes isolere fra innsiden, dette kan være døden for veggen.
akkurat som imported anders sa, man flytter varm og kald *møtene* i veggen lenger inn og en råte oppstår.
nybygd vegg skal man ha plasten. beste måten er å sette den rett på stenderverket, så 2"2", 45 iso imellom osb,gips osv.
MEN: i dette tilfelle må du ALDRI isolere mer enn 30% av veggens isolasjonstykkelse etter plasten.
krev derfor en stamme på 170 virke for å ha marginaen rett.
undertak mot loft eller ha åstak m.m der skal man ha plasten selvsagt.
håper dette hjalp deg noe!
mvh
snekker estwing
låner tråden litt.
når det gjelder eldre hus så skal man passe seg for å sette plast på veggen, likeledes isolere fra innsiden, dette kan være døden for veggen.
akkurat som imported anders sa, man flytter varm og kald *møtene* i veggen lenger inn og en råte oppstår.
nybygd vegg skal man ha plasten. beste måten er å sette den rett på stenderverket, så 2"2", 45 iso imellom osb,gips osv.
MEN: i dette tilfelle må du ALDRI isolere mer enn 30% av veggens isolasjonstykkelse etter plasten.
krev derfor en stamme på 170 virke for å ha marginaen rett.
undertak mot loft eller ha åstak m.m der skal man ha plasten selvsagt.
håper dette hjalp deg noe!
mvh
snekker estwing
Estwing. Da betyr det at jeg ifølge ditt forslag setter plasten direkte på mitt nåværende regelverk, som er 120x45 + 45x45. Deretter setter jeg 45x45 på plasten (altså innover i rommet), og så osb/gips.
Riktig?
Riktig?
Bödde det er riktig. Om du gjør så får du 165mm med isolasjon utenfor plasten og 45mm isolasjon innenfor plasten og dessuten får du et område hvor du kan trekke vp-rørene innenfor plasten så du slipper å trekke disse gjennom plasten og lage unødvendige hull i plasten.
- M
- M
Gladh. Bra, da kjører vi så, på den nybygde delen i alle fall!!!
Takk alle for deres synspunkter og kunnskap! Det er virkelig uvurderlig å kunne dele sine funderinger med andre!
Forresten satte jeg opp de to første takstolene i dag, for en følelse! Såååå deilig når ting skjer!
B
Takk alle for deres synspunkter og kunnskap! Det er virkelig uvurderlig å kunne dele sine funderinger med andre!
Forresten satte jeg opp de to første takstolene i dag, for en følelse! Såååå deilig når ting skjer!
B