Hei der glade forumister.
God fortsettelse på dere
Er det noen som kan anbefale noe tremateriale i tykkelse ca 19 mm
som holder seg absolutt plant.
Jeg skal lage en jigg for å frese kantene på akustiske gitarer og da må underlaget for jigg'en min alltid være plant.
Kristian
God fortsettelse på dere
Er det noen som kan anbefale noe tremateriale i tykkelse ca 19 mm
som holder seg absolutt plant.
Jeg skal lage en jigg for å frese kantene på akustiske gitarer og da må underlaget for jigg'en min alltid være plant.
Kristian
MDF eller HDF finnes i 19 mm tykke plater og er relativt flatt. Selv bruker jeg en 45 mm tykk MDF-plate som planplate, og den ser ut til å holde seg innenfor MDF-ens toleranser selv over tid (problemer oppstår på sensommeren/høsten ved høy luftfuktighet hvis man oppbevarer jiggen i et uoppvarmet rom, men hvis man tørker ut materialet, gjenvinner det sin form)
Takk Ring
I mellomtiden har jeg vært inne på en del byggesider i USA, og der anbefaler de kryssfiner av høy kvalitet. Hva de mener med "høy kvalitet" fremgår dog ikke. Har du noe tips på høy kvalitet på kryssfiner?
Kristian
I mellomtiden har jeg vært inne på en del byggesider i USA, og der anbefaler de kryssfiner av høy kvalitet. Hva de mener med "høy kvalitet" fremgår dog ikke. Har du noe tips på høy kvalitet på kryssfiner?
Kristian
Hvordan definerer du "absolutt plan"? Hvis man ser til "verkstedstoleranser" finnes det ikke noe materiale som baserer seg på trefiber som holder målene tilstrekkelig. Du må ha noe av planslipt metall eller kanskje stein for at det skal bli plant.
Det finnes kryssfiner som er utrolig formstabilt og brukes innen modell- og spesialproduksjon og som også kan brukes som fresmaler. Dessverre vet jeg ikke hva det heter, men har et utseende som forskalingsfiner, men ser ut til å ha en blankere overflate med bedre overflatefinish. Kommer tilbake hvis jeg finner ut hva den heter, eller om noen andre på forumet vet hva jeg mener. Har sett en slektning bruke den typen for å lage ulike maler i et spesialsnekkeri der man lager kirkeorgler.
Sist redigert:
Her er en lenke til e-versjonen av artikkelen.
http://www.taunton.com/finewoodworking/Workshop/WorkshopPDF.aspx?id=30588
http://www.taunton.com/finewoodworking/Workshop/WorkshopPDF.aspx?id=30588
Hvordan vedlegger man et bilde til forumsiden.
Jeg tenkte vise hvordan jiggen ser ut og hvorfor det er så viktig med planheten
Kristian
Jeg tenkte vise hvordan jiggen ser ut og hvorfor det er så viktig med planheten
Kristian
Er redd for at jeg ikke helt skjønner hvordan fresingen skjer...men er det helt håpløst å gjøre dette på et vanlig fresebord, uten anhold og med et kulelagret fresejern?Gitarrbyggaren skrev:
Dessverre Daniel
det går ikke å frese på et vanlig fresebord.
Man freser inn 2 stk spesiallister som dekorasjon på kanten av gitarens kropp.
Hvis gitarkroppen er helt flat i seg selv, kunne man nok
gjort det på et fresebord, dog veldig forsiktig.
Men som du kanskje vet (tror jeg), så er jo gitarkropper oftest ikke flate på undersiden,
men de er ofte buet fra side til side, og det innebærer at det ikke går på et
fresebord, tro meg jeg har prøvd.
Jeg har alltid tidligere frest med et spesialverktøy som følger overflaten, men siden
bunnen på gitarene nå er litt velvet, blir det ikke bra.
Derfor har jeg kjøpt denne spesialjiggen fra USA.
Håper det ikke var for komplisert.
Kristian
Man freser inn 2 stk spesiallister som dekorasjon på kanten av gitarens kropp.
Hvis gitarkroppen er helt flat i seg selv, kunne man nok
gjort det på et fresebord, dog veldig forsiktig.
Men som du kanskje vet (tror jeg), så er jo gitarkropper oftest ikke flate på undersiden,
men de er ofte buet fra side til side, og det innebærer at det ikke går på et
Jeg har alltid tidligere frest med et spesialverktøy som følger overflaten, men siden
bunnen på gitarene nå er litt velvet, blir det ikke bra.
Kristian
Aha, da forstår jeg, funderte ikke over at de var buet på baksiden.Gitarrbyggaren skrev:Dessverre Daniel
Man freser inn 2 stk spesiallister som dekorasjon på kanten av gitarkroppen.
Om gitarkroppen er helt plan i seg selv da skulle man nok kunne
gjøre det på et fresebord, dog veldig forsiktig.
Men som du kanskje vet (tror jeg) så er jo gitarkropper oftest ikke plane på undersiden,
uten de er oftest buet fra side til side, og det innebærer at det ikke går på et
Jeg har alltid tidligere frest med et spesialverktøy som følger overflaten, men ettersom
bunnen på gitarene nå er litt buet så blir det ikke bra.
Kristian
Klikk her for å svare