Har tenkt å på egen hånd bygge et plank/gjerde rundt vårt hus, og det har oppstått en del spørsmål. Jeg har tenkt å bygge et plank av stående 45x45 lekter 180 cm høye med 1 cm mellomrom samt avskårne topper på 45°.

Skal kjøre på jordskrue, og har kommet frem til at det kreves 95x95 lekter, men går det bra med 180 cm mellomrom eller skal jeg ha kortere? Hvilken slags jordskrue er passende?

Hva for slags bærlekter er smartest? Tenker enten lekter som jeg fester mellom stolpene med en vinkelbeslag, alternativt noen tynnere lekter som jeg skrur utenpå stolpene. I det siste alternativet, er det lurt å frese ut spor i hver stolpe eller holder det å bare skru? Hvor mange "etasjer" trengs?

Så vil jeg gjerne ha planket lasert brunt, og da tenker jeg at jeg enten bygger hele planket i trykkimpregnert treverk, for å etter en sesong lasere utsiden og ignorere å prøve å komme til mellom spilene. Tror dere at man vil merke at det ikke er malt mellom selv om det bare er 1 cm mellomrom? Andre alternativet er å bruke ubehandlede 45x45 lekter til spiler som jeg laserer før det bygges. Det føles litt mer omstendelig men selvfølgelig noe jeg må gjøre om det trengs!

Kom gjerne med deres tanker og råd om hvordan man gjør det på best vis, skivkar med en tegning på hvordan jeg har tenkt meg!

Mvh,
Issec
Brunt plank av stående trestaver med kappede topper, plassert rundt en eiendom, sett fra lav vinkel.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.