Jeg har oppdaget et litt urovekkende fenomen.
I høst skulle jeg fylle rundt en nybygd kjellertrapp, jeg satte isopor på støttemuren. Jeg limte fast isoporen med PL600 for at den skulle sitte fast til det ble fylt.
Det ble aldri bestilt inn grus osv. (det må dit en bil med kranarm så det kan skyfles på riktig plass). Vinteren kom, med masse snø osv.
Jeg observerte i løpet av vinteren at platene hadde løsnet og lå under snøen nede i gropen. Antok at det hadde kommet inn vann mellom muren og isoporen som hadde frosset, og at isoporen da hadde gått i stykker i grensen mot limet.
Vel, i dag satte jeg tilbake platene, håper å kunne bestille inn grus denne uken. Det var ikke isoporen som hadde gitt opp, det var limet. Limet var veldig porøst, og jeg kunne lett plukke bort lim fra muren, der det var litt klumper med lim kunne man lett pulverisere limet mellom fingrene.
Nå spiller dette ingen rolle for meg, limet trenger bare å fungere til grusen kommer på plass.
Men jeg tenkte med et gys på at man kanskje kunne ha brukt PL600 til å sette opp noe viktig. Så vidt jeg har forstått så skal PL600 i alt vesentlig være likestilt med PL400, forskjellen er at det er vannbasert. Ifølge det som står på tuben skal det fungere ned til - 30. Vi hadde riktignok - 32 på termometeret i løpet av noen timer i vinter...