Vil ha perlestaff fra gulv til tak på kjøkkenet.

Er det verdt å rive gammel panel og gips, eller bare spikre ny utenpå med viss oppregling med f.eks. umalt panelbord?

Ingen risiko for å bygge inn fukt eller noe?

Hvor tett bør panelen spikres? Doble spiker i hver eller enkel?
Tenker meg en kombinasjon av PL-600 lim samt spiker i lekter der disse finnes...

Forutsetninger:

Rom under oppussing med delvis fjernet tapet, synlig panel og en støvsuger. Veggene er delvis ubehandlet, muligens forberedelse til ny panel.

Riv bort gammel panel, spik i hver bjelke, spik i fjæren så spiker ikke synes så slipper du å sparkle og male og bli gal på kjøpet ;)

Gips bak gamle panelen med .. ;)

Redd jeg har mest loddrette stendere.. Lage nye vannrette "lekter" av liggende panelbord? Hvor tett må disse i så fall sitte?

Det finnes veggpanelskiver med utseende av perlespon, kanskje enklere å montere direkte på gipsen for deg.:)

Har bra pris på b-kvalitet av granpanel og liker den levende følelsen med penselstrøk :)

Ingenting som hindrer deg fra å pensle på veggpanelskivene ..:D
Forstår hva du mener .;)

Sant iofs :)

"Redd jeg har mest loddrette spikerslag.. Lage nye vannrette "lekter" av liggende panelbord? Hvor tett må disse i så fall sitte?"

Cc 60 cm er vel alltid et bra mål. Det går sikkert med cc 1 m også. Dog gir tettere spikring en mer stabil og bedre sittende (mindre risiko for sprekker) panel. Dessuten er jo std perlespontpanel for innendørsbruk så tynt (12 mm) og slapt pga. spor på baksiden at hvis man vil kunne henge/sette opp noe som f.eks. en hylle på veggen, så er det spikerslag man trenger å feste i. Ville anbefale 21x95 mm for rimelig styrke samt godt om "vingelmån/unøyaktighet" ved oppspikringen av panelen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.