Vi tenkte å sette opp perlestaff i taket på sommerhytta, men jeg har noen spørsmål:
• Pleier perlestaff som man kjøper på de store byggevarehusene å være tørket, eller må man la bordene ligge og tørke før man setter dem opp?
• Spiller det noen rolle om man setter opp taket om sommeren eller vinteren (med tanke på sprekkdannelse)?
• Kan man skru opp perlestaff (skrått inn i stafningen) og hvilken skrue skal man bruke i så fall?
• Pleier perlestaff som man kjøper på de store byggevarehusene å være tørket, eller må man la bordene ligge og tørke før man setter dem opp?
• Spiller det noen rolle om man setter opp taket om sommeren eller vinteren (med tanke på sprekkdannelse)?
• Kan man skru opp perlestaff (skrått inn i stafningen) og hvilken skrue skal man bruke i så fall?
Sist redigert:
Medlem
· Västmanland
· 191 innlegg
Når jeg har spikret opp perlespont så har jeg ikke tørket den først.
Er det om vinteren kan du ha den inne en stund før du spikrer opp den.
Skal du male den så grunmales den før du spikrer opp panelet i tilfelle den tørker fra hverandre litt.
Har aldri skrudd bare spikret med dykkertpistol
Er det om vinteren kan du ha den inne en stund før du spikrer opp den.
Skal du male den så grunmales den før du spikrer opp panelet i tilfelle den tørker fra hverandre litt.
Har aldri skrudd bare spikret med dykkertpistol
Når det gjelder sommer/vinter tenkte jeg; om plankene er som størst om sommeren er det kanskje dumt å sette opp det da siden man risikerer sprekker når det trekker seg sammen?
Dykkert virker jo å være vanligst, men jeg synes det er rart når gulv ofte skrus skrått inn i noten? Jeg sjekket på Cramo og der kan man leie en dykkertpistol for 95 SEK.
I dag har vi gipsplater i taket. Det skal vel gå bra hvis man sørger for å spikre perlesponten i stenderne over gipsen?
Dykkert virker jo å være vanligst, men jeg synes det er rart når gulv ofte skrus skrått inn i noten? Jeg sjekket på Cramo og der kan man leie en dykkertpistol for 95 SEK.
I dag har vi gipsplater i taket. Det skal vel gå bra hvis man sørger for å spikre perlesponten i stenderne over gipsen?
Medlem
· Västmanland
· 191 innlegg
Denne årstiden er det dem tørrest så nå er de som minst 
Tror at det er større risiko for at pärlsponten sprekker om man skrur når den ikke er så tykk.
Kjør med 50 mm spiker i lektene ovenfor gipsen.
Tror at det er større risiko for at pärlsponten sprekker om man skrur når den ikke er så tykk.
Kjør med 50 mm spiker i lektene ovenfor gipsen.
Jeg skal også montere perlespon i vårt tak. Derimot trodde jeg at det er tørrest innendørs i vinterhalvåret.
Helt riktig! Ikke skru. 50 mm dykkert. Aldri noensinne noe annet!Tigersågen skrev:
Tre er minst når det er tørt. Har du oppvarming er det om vinteren.
Grunn eller beis før du setter opp, så slipper du å fundere.
Bra å spikre når det er sommer så slipper man spenninger.
Gjør ikke noe om det krymper bare det er samme farge.
Ha det! Johan
Klikk her for å svare