Lenken har jeg, og jeg har også forsøkt å søke på den siden :-/
håper noen som kan polsk leser her.....

eva

Det skal finnes en ordbok
Svensk->Polsk->Svensk
et sted på nettet.
Ellers vet jeg at du får en tolk
når du bestiller busstur og personalet
er ganske flinke i engelsk til og med
tysk (noen ganger) :P

Dessverre kjenner jeg ingen polakker som
kunne hjelpe oss videre med dette
språkproblemet >:(

Hobbit

Hei
Lurer på en ting de ovnene du ga lenke til er vel kalksteinsovner??
hva er forskjellen på kalksteinsovn og täljsteinsovn?

Ang. täljstenskaminer i Polen.

Når vi var i Polen i august, så fant vi ingen täljstenskaminer overhodet på verken OBI, Praktiker, Castorama, LeroyMerlin eller noen annen byggevarehandler, men det kan kanskje være at disse finnes å bestille, bare at de ikke hadde noen utstillingsmodeller. ???
De eneste kaminene vi så var stålkaminer og innebygde varianter i åpne peiser.

Vi skal ned igjen om noen uker så jeg kan sjekke igjen da! :)

Heisann,,,så dere så ingen engang...hm...hadde vært kjempehyggelig om du ville kaste et større øye etter det neste gang du er der.

Jesca_j skrev:
Ang. klebersteinsovner i Polen.

Da vi var i Polen i august, fant vi ingen klebersteinsovner i det hele tatt. De eneste ovnene vi så var metallovner og innbyggingsvarianter i åpne peiser.
Det stemmer godt det. At det å ha en ovn i et polsk hjem er ganske nytt. Normalt der det ikke finnes fjernvarme eller egen gass/koks/kullfyr har man reelle kakkelovner. Kullfyring, men ikke så utbredt vedfyring. Angående innsatsene: Norge/Jøtul og Frankrike/Dovre slåss om det polske markedet, og polsk produksjon finnes også. Ikke mange som ville ha råd til en finsk gigant :-/ og kanskje derfor sees det ingenting derfra. Det som finnes er oftest innbyggingsovner som man bygger inn i en type av peis. Peiselementer ofte varmeisoleres :o og det finnes snedige løsninger på hvordan man sirkulerer varm luft rundt i huset. Kan resultere i at man fryser i første etasje der man har ovnen og kokes høyere opp :-/ Så la dere ikke sjarmere av fin utside! Det finnes ikke så mye erfaring med å fyre med ved, men kullfyring er de gode på i Polen. Elementer av naturstein for å kle ovner med er nok billigere der ;D
Vil dere søke på nettet:
kominek, kominki = ovn, ovner
obudowa kominka = peisseksjoner
wsady kominkowe= innbyggingsovner
kleberstein - kjenner ikke til polsk navn.
Det er vanskelig å oversette alle ordvarianter (mye bøyninger i polsk grammatikk ;))
søk også etter finske produsentnavn på polsk www.
Tror ikke at man kan gjøre et kupp i Polen på den fronten ??? men er langt fra sikker på det...
lykke til
gaia

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.