pyro skrev:
For å ytterligere forvirre diskusjonen litt skal jeg ta opp et tips jeg fikk i min fargebutikk angående å feste remser i sparkel. De mente at man kunne klippe opp passe lange remser og deretter legge dem i bløt ti til femten minutter før man skulle feste dem. De blir da litt lettere å feste i sparkelen uten å få luftbobler under. Jeg brukte dette sist jeg satte remser og syntes det fungerte bra. Hva bransjestandarden sier om denne metoden vet jeg dog ikke. Egentlig heller ikke hvor bra det holder i lengden (ennå). Men det var i hvert fall enkelt å få på plass remsene med denne metoden.
Visse produsenter av remser påpeker at man IKKE skal legge dem i bløt, men jeg forstår den gode tanken med din metode. Det er jo som å tapetsere med vanlig papirtapet.

Snailman skrev:
Remsen har tydeligvis en fram- og bakside, rullens utside skal være mot veggen...
Kommer an på fabrikatet isf. På mine ruller var det motsatt (Hornbach). Finnes et brett i midten for at man skal kunne sparkle innerhjørner. Pleier å fremgå hvilken retning det er ment man skal brette remsen, og ut fra det kan man avgjøre hva som er fram og bak.

Kjørte for øvrig Hornbach-remsene direkte i lettsparkel fra Byggmax i vårt hus. Ingen problemer. Gjelder å finne en bra sparkel for formålet. Litt tykkere stål med litt mer fjæring enn bredsparklerne. Og passe bredde.

Mikael_L
Jeg synes det begynner å være på tide at vi blir enige om hvordan man skal gjøre det.
:D

MathiasS skrev:
Men hold med om at YBG sier at limt remse er ok og i visse tilfeller til og med å foretrekke fremfor sparklet remse? Og at det ikke var noe større feil på magefølelsen?
:)
Jajamen, det er hva jeg har sagt hele tiden at det fungerer alldeles utmerket under visse forutsetninger.
Derimot så står jeg fast ved at deres anbefaling er at kan man sparkle inn den så er det den løsningen man skal velge. Og synes man at det er vanskelig å sparkle inn den, så kan man lime den under visse forutsetninger, litt av bra, bedre og best.
Kan også tenke meg at proffene sparkler inn den for å spare et moment i arbeidet da man ikke trenger å vente på at limet skal tørke.

Mikael_L skrev:
Jeg synes det begynner å være på tide at vi blir enige om hvordan man skal gjøre det.
Sjekk YBG og deres skrivninger/anbefalinger.
Du kan bruke begge metodene, men det blir litt av bra, bedre og best. Har du kontroll på underlaget med stabil stamme, doble plater på veggene, alt skikkelig festet, etc., så kan du sikkert velge hvilken metode som helst så lenge du bruker papirremse.
Er du usikker på underlaget kanskje du skal overveie å sparkle inn remsen, selv om det i 90% av tilfellene også fungerer med limt. (ta mine tall som eksempel)
Og selvsagt skal du male eller tapetsere veggen, noe som stiller ulike krav. Skulle jeg male blir det både livrem og seler, dvs. fungerer innsparklet litt bedre så gjør det.
Men uansett, hvis man synes at innsparklet er komplisert og gir dårligere resultat med folder/bobler så kanskje det er bedre å lime.

Jeg må si at dette med å lime eller sparkle er ikke en hjertesak direkte. Jeg har tilfeldigvis gjort det på en måte fordi jeg trodde det var riktig og det var en metode jeg mestret. MEN, når jeg nå leser YBG ser jeg ikke helt det du ser Anders. Min tolkning er (i henhold til tidligere innlegg) fritt oversatt til norsk:

1. YBG sier at man like gjerne kan lime remsen hvis man foretrekker det, uansett skjøttype (skåret eller forsenket)
2. YBG sier at hvis man har en sprekk mellom platene som overstiger det anbefalte, så foreslås limet remse.

Jeg ser ingen steder noe som kan tolkes som at sparklet remse er bedre fra et styrkeperspektiv. Tvert imot ifølge #2. Hvor får du dette med bra bedre best fra Anders? Intuisjon? ;)

Jeg tror at malere foretrekker sparklet remse fordi det går raskere hvis man gjør alt i ett steg. YBG ser ut til å si at limet er best når skjøten er tvilsom, men det er jo også en langsommere metode.

Mikael_L skrev:
Det står jo i YBG. Lim hvis du føler for det. Lim når det er bred spalte mellom platene. Case closed. Det er bare Anders som sier at sparklet er bedre. :cool:

I min lille verden er det enkelt: Lim først, sparkel så - uansett skjøt. Hensikten er jo at det skal sitte sammen med så lite bevegelse og så bra holdfasthet som mulig - og da pleier man å lime. Jeg har i alle fall ikke møtt noen som tar fram sparkel for å sette sammen ting.

MathiasS skrev:
Det står jo i YBG. Lim hvis du føler for det. Lim når det er bred glipe mellom platene. Case closed. Det er bare Anders som sier at sparklet er bedre. :cool:
Nei, ikke jeg, men har bare gjengitt det som jeg har fått til meg fra han som driver med malerarbeid, da jeg selv ikke jobber med det og ble henvist til YBG av ham hvis jeg ville fordype meg. Men som sagt, gjør på den måten dere føler dere komfortable med.

Sist redigert:
Jeg åpner diskusjonen igjen.. holder på å renovere et rom i huset mitt fra 60-tallet. For å teste meg frem og se resultatet har jeg prøvd 2 ulike metoder.. taket har papirrems i sparkel i henhold til standard, i stedet på veggene har jeg limt remse med våtrumslim uten å sparkle skjøtene først fordi jeg skal sette på veggene en armeringsfilt (flugger 130gr).. tror dere at filten skal forsterke alt uten at jeg skal få sprekker selv om remsa er limt uten å fylle skjøten først? Akkurat nå ser skjøtene ganske ok ut selv om remsa er noe senket i gapet mellom platene, men ingenting som ikke sparkel kan fylle, noen ganger kommer noen bobler ut men jeg skjærer et snitt og fyller det med limet.. Skal grunne også veggen før filten med spesielt forankringsgrunnlag.. har i hvert fall fortsatt tid til å rive ut alt hvis dere tror at filten ikke vil unngå gap og bobler og sprukne overflater.. Takk!

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.