40.334 lest ·
39 svar
40k lest
39 svar
Pappersstrimler under sparkel som løsner... hvordan fikse enklest?
Selvfølgelig gjør du på den måten som du føler passer deg og ditt hus.MathiasS skrev:Jeg føler meg skeptisk til at man mister så mye "armeringseffekt". Magefølelsen sier at skjøten blir omtrent like sterk som resten av gipsplaten.
Jeg bor i et gammelt hus som i tillegg er fylt på med mye nytt virke. Altså, de verste mulige forutsetningene. Jeg ser ingen problemer med disse remsene noe sted. Det har fungert 100%.
Derimot så skal man objektivt belyse hva som er fordeler respektive ulemper med forskjellige løsninger når man gir råd til andre, slik at de selv får gå ut fra "sin magefølelse" hva de tror vil fungere for deres hus og ta sitt valg.
Og som jeg har skrevet tidligere "finnes knapt disse problemene og er fraværende" ved visse konstruksjoner, så man bør gå ut fra hva som er passende ved hver anledning.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 innlegg
Nesten like heit debatt som den om hvilken plate som skal sitte bak gipsen.MathiasS skrev:dette har blitt diskutert mange ganger på forumet og en konklusjon fra det er at
1. Å lime papirstrimlene med våtromslim er en etablert metode som er enkel å utføre for oss amatører og umulig å mislykkes med.
2. Limte strimler på denne måten ser ikke ut til å skape mer sprekker enn andre alternativer, så det er ingen grunn til å prøve å sparkle inn strimlene vått i vått i sparkel.
Men enhver gjør selvfølgelig som den vil.
Det er viktig at limet ikke er vannløselig. Tapetlim funker ikke. Våtromslim som du skriver eller ekstra sterkt vevlim er passende.
Selvfølgelig grunnlegger/fyller man gipsskjøten med platesparkel som får tørke før første laget med lim. Det er altså skjøten, ikke hele den nedsenkede langsiden som skal fylles. Risikoen KAN ellers være at papirstrimmelen knekker innover i skjøten når huset beveger seg.
Anders, forklar for meg hvorfor en innstøpt pappstrimmel blir vesentlig sterkere enn en hellimt strimmel spesifikt med hensyn til skjæring?AndersS skrev:Selvfølgelig gjør du på den måten som du føler passer for deg og ditt hus.
Derimot bør man objektivt belyse hva som er fordeler og ulemper med ulike løsninger når man gir råd til andre, slik at de selv kan stole på "sin magefølelse" om hva som vil fungere for deres hus og gjøre sitt valg.
Og som jeg har skrevet tidligere "finnes knapt disse problemene og er ubetydelige" ved visse konstruksjoner, så man bør vurdere hva som er passende ved hver anledning.
Se denne lenken til YBG. Jeg klipper inn siden med "Spørsmål&svar" der det er forklart blant annet under "Får man lime remsen over skjøten".MathiasS skrev:
http://www.ybg.nu/artikel.php
Og deretter finnes det på andre sider litt dokumentasjon over anbefalinger og under kontakt også hvilke som står bak, både gipsplateprodusenter, Maleriforbundet, osv,
Vil man fordype seg kan man lese deres forskrifter. Det er anbefalinger, men får man problemer så finnes noe å henvise til.
Jeg konkluderer ut fra diskusjonen at det ser ut til å være å foretrekke å bruke papirremse, men da først sparkle tynt ett lag med platesparkel og deretter lime remsen med et vannfast lim (type våtromslim) og så sparkle som vanlig på det... riktig?
I mitt tilfelle har de limt med vanlig vektapetlim direkte på gipsplaten... det fungerer altså ikke! >(
//Anders
I mitt tilfelle har de limt med vanlig vektapetlim direkte på gipsplaten... det fungerer altså ikke! >(
//Anders
YBG var et bra initiativ - det kjenner jeg ikke til fra før. Akkurat slik vi vil se for flere forskjellige områder i bransjen.
Slik sier YBG om å lime:
SVAR: Ved sparkling av forsenkede skjøter skal remsen alltid settes i sparkel. Vi skjøter som er skåret uten forsenkning kan man med fordel lime remsen etter første sparkling. Se side 27 avsnitt 6.3.1 og 6.3.2.
Jeg får en følelse av at limt remse funker ganske bra når jeg leser dette. Men, nysgjerrig som man er blar man til side 27.
Her står det:
I 6.3.1 beskrives hvordan man sparkler fuge med forsenket kant. Her beskrives hvordan remse settes i sparkel.
Så leser jeg i 6.3.2 som beskriver hvordan fuger med skåret kant håndteres. Her beskrives hvordan man setter remse med vevlim.
Det virker således som at forsenkede kanter skal ha remse i sparkel og skårne kanter skal ha remse i lim.
Slik sier YBG om å lime:
SVAR: Ved sparkling av forsenkede skjøter skal remsen alltid settes i sparkel. Vi skjøter som er skåret uten forsenkning kan man med fordel lime remsen etter første sparkling. Se side 27 avsnitt 6.3.1 og 6.3.2.
Jeg får en følelse av at limt remse funker ganske bra når jeg leser dette. Men, nysgjerrig som man er blar man til side 27.
Her står det:
I 6.3.1 beskrives hvordan man sparkler fuge med forsenket kant. Her beskrives hvordan remse settes i sparkel.
Så leser jeg i 6.3.2 som beskriver hvordan fuger med skåret kant håndteres. Her beskrives hvordan man setter remse med vevlim.
Det virker således som at forsenkede kanter skal ha remse i sparkel og skårne kanter skal ha remse i lim.
Sist redigert:
...men så leser jeg enda mer i 6.3.2 og der står det:
Ovenforstående behandlingsgang kan også utføres på forsenkede kanter når du i stedet vil lime remsen.
Så om man vil går det akkurat like bra å lime forsenkede kanter ser det ut som. Virker denne analysen korrekt?
Ovenforstående behandlingsgang kan også utføres på forsenkede kanter når du i stedet vil lime remsen.
Så om man vil går det akkurat like bra å lime forsenkede kanter ser det ut som. Virker denne analysen korrekt?
....og når jeg leser litt til så ser jeg at YBG også anbefaler limt stripe når fugene har blitt litt for brede. Det indikerer ikke riktig at dette er en dårligere metode.
AndersS - hvilke deler av YBG har du lest egentlig?
Jeg kommer vel til å spise opp disse tre innleggene antar jeg, for jeg har bare lest side 27, men det byr jeg på. Kanskje lærer vi noe i samme slengen.....
AndersS - hvilke deler av YBG har du lest egentlig?
Jeg kommer vel til å spise opp disse tre innleggene antar jeg, for jeg har bare lest side 27, men det byr jeg på. Kanskje lærer vi noe i samme slengen.....
Jeg har fått beskrivelser av en slektning om hvordan man skal gjøre det og hvorfor.
Da jeg senere spurte hvordan man skulle vite at man gjorde det riktig, henviste han til YBGs hjemmeside da han jobber innen maleryrket og vil ha noe å "holde seg til" i visse kundedialoger. Maleren vet jo ikke hvordan det ser ut under plate-materialet, men kan påvise at man har fulgt avtalte bransjemetoder hvis det likevel skulle bli sprekker på grunn av underliggende konstruksjon.
Men det han også sier er at visse remser er rett og slett dårlige å arbeide med ved innsparkling.
En god remse suger seg fast til sparkelmassen, og så skal materialet i den heve seg litt slik at det blir som små tagger som bakes inn i sparkelmassen for å bli optimalt. Skulle det likevel bli sprekkdannelse, er det i skjøten mellom sparkel og plate det gir seg, ikke i den sparklede delen med remsen.
Så har jeg fått det forklart, nå har jeg nok tømt mitt kunnskapsforråd
Da jeg senere spurte hvordan man skulle vite at man gjorde det riktig, henviste han til YBGs hjemmeside da han jobber innen maleryrket og vil ha noe å "holde seg til" i visse kundedialoger. Maleren vet jo ikke hvordan det ser ut under plate-materialet, men kan påvise at man har fulgt avtalte bransjemetoder hvis det likevel skulle bli sprekker på grunn av underliggende konstruksjon.
Men det han også sier er at visse remser er rett og slett dårlige å arbeide med ved innsparkling.
En god remse suger seg fast til sparkelmassen, og så skal materialet i den heve seg litt slik at det blir som små tagger som bakes inn i sparkelmassen for å bli optimalt. Skulle det likevel bli sprekkdannelse, er det i skjøten mellom sparkel og plate det gir seg, ikke i den sparklede delen med remsen.
Så har jeg fått det forklart, nå har jeg nok tømt mitt kunnskapsforråd
Men enig med om at YBG sier at limt remse er ok og i visse situasjoner til og med å foretrekke fremfor sparklet remse? Og at det ikke var noe større feil på magefølelsen?
Og gitt dette er jo valget av metode ganske enkelt for hjemmefikseren. Det er vanskelig å sparkle inn en remse og veldig lett å lime den. Synd bare at Anders07s snekker brukte feil lim.

Og gitt dette er jo valget av metode ganske enkelt for hjemmefikseren. Det er vanskelig å sparkle inn en remse og veldig lett å lime den. Synd bare at Anders07s snekker brukte feil lim.
For å ytterligere forvirre diskusjonen litt skal jeg ta opp et tips jeg fikk i min fargehandel angående å feste striper i sparkel. De mente at man kunne klippe opp passe lange striper og deretter legge dem i bløt ti til femten minutter før man skulle feste dem. De blir da litt lettere å feste i sparkelen uten å få luftbobler under. Jeg brukte dette sist jeg satte striper og syntes det fungerte bra. Hva bransjestandarden sier om denne metoden vet jeg dog ikke. Egentlig heller ikke hvor bra det holder på sikt (ennå). Men det var i alle fall enkelt å få på plass stripene med denne metoden.