Hei,

I dag hadde jeg et firma hjemme som leverte benkeplatene til vårt kjøkken. ENDELIG skulle vi være ferdige med kjøkkenet. Vi har vært uten kjøkken siden sommeren, og vi har lengtet etter denne dagen mer enn noen kan ane. Installasjonen gikk veldig bra, og vi var fornøyde med benkeplatene. Da jeg kom hjem fra jobb i kveld, oppdaget jeg imidlertid til min store forskrekkelse at det ser ut til at de har sølt en form for konstruksjonslim på vår mest eksponerte dekkplate, på høyskapet. Det ser ikke ut til å gå bort, og jeg bryter sammen, takler virkelig ikke denne motgangen nå.

Det er et ekstremt tynt lag som nesten føles som om det har blitt en del av dekkplaten, man kjenner bare akkurat så vidt noen forskjell når man drar med neglen over det. Etter at jeg prøvde å tørke det bort, har det nå blitt blått (legger ved to bilder, før og etter - siden er høyglanset, så vasken reflekteres i bildene).

Skapet er så fastkilt som det bare kan være (kjøkkenet ble bygget fra det skapet og å få det ut er i prinsippet umulig), og nå er jo også benkeplaten limt fast i det. Vær så snill og si at noen har en mirakelkure som kan fikse dette...?
 
  • Høyskapet i kjøkkenet med høyglansfinish reflekterer oppvaskbenken under, der det er små flekker av konstruksjonslim synlig på overflaten.
  • Høyskapets blanke side med blått flekkete lim og vaskens refleksjon synlig i overflaten.
henke_benke skrev:
la tørke. og prøv å skrape bort med is-skrape (hard plastskrape).
hva for middel har du brukt?
slike wipes tar det meste.
[lenke]

[lenke]

vær forsiktig bare malingen kan bli ødelagt
Har bare prøvd standardrengjøringsmiddel (allrengjøring og vindusvask). Må skaffe en plastskrape i morgen.

101 wipes virker sterke men tør ikke helt prøve noe som kunne gjøre det hele enda verre, om det nå skulle ødelegge malingen...

Edit: Fant en slik plastkile som man bruker ved gulvlegging og prøvde å skrape med den, men uten hell...
 
Sist redigert:
H
P Peligroso skrev:
Har bare prøvd standardrengjøringsmiddel (allrengjøring og vindusvask). Må skaffe en plastskrape i morgen.

101 wipes virker sterke, men tør ikke helt bruke noe som kan gjøre det hele enda verre, hvis det nå skulle ødelegge fargen...

Edit: Fant en slik plastkile som man bruker ved gulvlegging og prøvde å skrape med den, dog uten suksess...
har ikke ødelagt lakkert farge ennå. men jeg må jo advare
 
Testet med løsemiddel? Test på en usynlig overflate først, dersom det skulle påvirke fargen.
 
Limvask kunne muligens fungere, men som sagt, test på en bit til overs eller en usynlig overflate først. Limvask er en blanding av aceton, etanol og white-spirit så det er en risiko for at det kan ta på malingen også, i hvert fall hvis man går på for hardt.

Pass deg for slipende rengjøringsmidler som vim eller jif, jeg ville vært veldig forsiktig med å skrape også på en så blank overflate.
 
D Daniel 109 skrev:
Testet med løsningsmiddel? Test på en usynlig flate først, om det skulle påvirke fargen.
Hadde ingen hjemme, og min Coop hadde det heller ikke. Hvilket løsningsmiddel tenkte du på? T-rød?

Får prøve å finne og kjøpe noen forskjellige midler i morgen, om jeg nå finner en butikk som faktisk selger limrens/101 wipes osv i sentrale Stockholm. Clas Ohlson ser ikke ut til å ha slikt?
 
Om det er en høyglanset overflate, ville jeg ha polert overflaten med roterende maskin og rubbing for bil/båt.
Men hvorfor lar du ikke firmaet som har gjort skaden utbedre den?
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.