Finnes det MDF-panelskiver (perlespon) for oss som har et gammelt hus med minst 265 cm i takhøyde? Eller må man kompensere med store lister og sokler?

Finnes det virkelig ingen som vet svaret på dette?

Du mener altså at du vil ha brystpanelet høyere opp enn vanlig? Eller skal du ha panel til taket? Hvis du ser på panelskivan så finnes den i to høyder, 1200 og 2390 millimeter. Man kan kappe ned den lange eller sette flere på hverandre.

Og ellers finnes det jo ekte perlespont også.

Jeg har med stor suksess spikret ferdigmalt (eg. lys hvitlasert) ekte perlestaff. Siden man slipper maleprosessen, går det faktisk raskere enn panelskiven. Dykkertpistol anbefales.

jon_h skrev:
Du mener altså at du vil ha brystpanelet høyere opp enn vanlig? Eller skal du ha panel til tak? Om du sjekker panelskivan så finnes den i to høyder, 1200 og 2390 millimeter. Man kan kappe ned den lange eller sette flere på hverandre.

Og ellers finnes det jo ekte perlespont også.
Jeg vil ha panel helt opp til tak og lurer på om panelskive er et alternativ til å bruke vanlig perlespont som krever mer jobb og som sannsynligvis sprekker når huset beveger seg! Er panelskiven det eneste alternativet eller finnes det andre merker? 2390 er jo litt lavt om man har 2650 i takhøyde. Du skriver at man kan sette flere på hverandre, men hvor pent blir det?? Blir det ikke en stygg skjøt på midten da??

matsmats skrev:
Jeg vil ha panel helt opp til taket og lurer på om panelskive er et alternativ til å bruke vanlig perlestaff som krever mer arbeid og som sannsynligvis sprekker når huset beveger seg! Er panelskiven det eneste alternativet eller finnes det andre merker? 2390 er jo litt lavt hvis man har 2650 i takhøyde. Du skriver at man kan sette flere oppå hverandre, men hvor pent blir det?? Blir det ikke en stygg skjøt på midten da??
Om det er noe som risikerer å sprekke, så er det jo skivene. Den vanlige perlestaffen kan jo bevege seg mellom hver planke, på hvilken måte skulle den kunne sprekke mener du?

Og jo, det blir en skjøt. Tanken er nok at man skal dekke den med latex før maling, men den vil sannsynligvis synes med tiden uansett.

Det står på deres hjemmeside at de kan levere spesiallengder, ring og sjekk om det er mulig å få lengre biter, og hva det i så fall ville koste.

mattiasp skrev:
Jeg har med stor suksess spikret ferdigmalt (eg. lys hvitlakkert) ekte perlespon. Siden man slipper maleprosessen, går det faktisk raskere enn med panelskiven. Dykkertpistol anbefales.
Deilig å høre at det finnes de som har lykkes med ekte perlespon. Ulempen er jo at det tar tid å tørke panelet fordi det ellers sprekker og blir stygt. Dette slipper man imidlertid med en panelskive av MDF. Men tidsaspektet når det gjelder maleprosessen er jo også en viktig parameter...takk for den...dykkertpistol vil garantert skaffes hvis jeg velger å kjøre med ekte perlespon.

jon_h skrev:
Om det er noe som risikerer å sprekke så er det jo platene. Den vanlige perlesponten kan jo bevege seg mellom hver planke, på hvilken måte skulle den kunne sprekke mener du?

Og jo, det blir en skjøt. Tanken er nok at man skal skjule den med lateks før maling, men den vil sannsynligvis synes med tiden uansett.

Det står på deres hjemmeside at de kan levere spesiallengder, ring og sjekk om det er mulig å få lengre biter, og hva det i så fall ville koste.
Om man ikke har tid (dvs. tar seg tid) til å la panelet tørke så vil det etter hvert bevege seg så det går fra hverandre. Det er det fenomenet jeg sikter til som man slipper med vanlig perlespont!

Jeg så også på nettsiden at de kunne levere forskjellige varianter f.eks. tykkere eller bredere plater... da burde det jo ikke være noe problem å få lengre også... spørsmålet er bare hva det kan koste... får ta å løfte røret rett og slett!!

matsmats skrev:
Om man ikke har tid (dvs. tar seg tid) til å la panelet tørke så vil det før eller siden bevege seg så det går fra hverandre. Det er det fenomenet jeg sikter til som man slipper med vanlig perlespont!
Du mener at man slipper det med panelskiven, ikke at man slipper det med vanlig perlespont?

Om du kjøper perlespont som allerede er nedtørket så vil du ikke få det problemet. Og om du maler før du setter opp panelet så vil det ikke synes om panelet beveger seg et par millimeter under årstidenes veklinger.

jon_h skrev:
Du mener at man skipper det med panelskiven, ikke at man slipper det med vanlig perlestaff?

Om du kjøper perlestaff som allerede er nedtørket så vil du ikke få det problemet. Og om du maler før du setter opp panelen så vil det ikke synes om panelen beveger seg et par millimeter under årstidens skifter.
Ja visst mener jeg akkurat som du beskriver! Kan man stole på at nedtørket perlestaff er tilstrekkelig nedtørket om man kjøper den på en vanlig byggevarebutikk, eller finnes det sikrere alternativer???

Det finnes selvfølgelig ulike kvaliteter avhengig av om man kjøper på byggmax eller dyrere steder, men det skal være tilstrekkelig tørket for å kunne monteres direkte. Så vil det alltid bevege seg litt, men jeg kan som sagt ikke se at det gjør noe om det krymper litt, man maler jo (eller grunner i det minste) før montering.

matsmats skrev:
Javisst mener jeg akkurat som du beskriver! Kan man stole på at nertørket perlespon er tilstrekkelig nertørket hvis man kjøper den på en vanlig byggevarehandel eller finnes det tryggere alternativer???
Jeg kjøpte spesialhøvlet perlespon som skulle passe i stil og tykkelse med den gamle. Det er ikke så ekstremt mye dyrere og hvis du handler på rett sted så kan du være sikker på at det er nertørket ordentlig.

Hvis du holder til i Stockholmstraktene så ta kontakt så kan jeg anbefale et lite høvleri. Da kan du få riktig dimensjoner direkte.

Saxpy skrev:
Jeg kjøpte spesialhøvlet perlestaff som skulle passe i stil og tykkelse med den gamle. Det er ikke så ekstremt mye dyrere, og om du handler på rett sted kan du være sikker på at det er nedtørket ordentlig.

Om du holder til i Stockholmstrakten så ta kontakt så kan jeg anbefale et lite høvleri. Da kan du få riktige dimensjoner direkte.
Takk for tipset! Hadde totalt glemt bort saga som jeg bl.a. har bestilt ytterpanel fra.....dem selger jo også perlestaff og er anbefalt av Senter for bygningsvern i Gysinge. Dem har vært til å stole på tidligere og burde jo være det også i dette tilfellet!!

Nå har jeg sendt avgårde et spørsmål om de selger nedtørket perlestaff!!

Jeg har sett panelplaten satt opp i trapperom der tømmervegger har vært underlag. Tynn lekting og deretter panelplate med 2400mm lengde omtrent, noe som resulterte i en skjøt omtrent mellom etasjene.

Det var veldig fint det første året. Etter en vinter og vår var det kommende sommer ikke like fint lenger. Skjøtene både i lengderetning og sideveis hadde beveget seg. Malingen hadde derfor sprukket i hver skjøt.

Ikke vet jeg om MDF-en har beveget seg, men tømmerveggen bak er jo levende...

I mitt trapperom blir det derfor gammel hederlig perlespont lasert ett strøk før oppsetting. Da får den vel bevege seg i bredden så mye den vil. Det skal mye til før det krymper ut av sponten ;)

/Henke

Bra tips angående underlagets innvirkning. Selv har jeg stående plankvegg og hadde tenkt å slenge opp rotgips før perlesponet for å "drepe" og jevne ut veggen!

Plankveggene i et gammelt hus er jo sjelden i nærheten av vinkelrette... plankveggene er dessuten spontet, som ofte fører til at veggene i visse tilfeller kan bli konkave eller konvekse i både høyden og lengden! Kan det være et problem når perlesponten skal opp hvis veggen er konveks i lengderetningen? Jeg mener, kan det være vanskelig å få sammen de spontede stykkene? Med andre ord: må jeg rette opp veggene, eller kan jeg smekke opp perlesponet direkte? Jeg synes "skjevheten" i huset er litt av sjarmen, så estetisk sett bryr jeg meg ikke om det... Jeg tenker altså kun på hvordan det blir rent praktisk! Dette er dessuten en faktor i forhold til om "det kryper ut av spet" som HenkBoy skriver ovenfor... d.v.s. hvis veggene er konvekse så vil ikke noten og fjæren sitte i hverandre like godt som ved en rett vegg!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.