Har et spørsmål som jeg ikke finner svar på. Jeg skal sette opp et innertak og har tenkt om litt, planen er nå å sette panel som er 14mm tykk og 120mm bred. For øyeblikket sitter det 11mm tykk osb bak dette, reglet cc30. Spørsmålet er nå om det er mulig å sette panelet i samme retning som reglene eller om det er risiko for at osb-platen blir bølgete med tiden. Det er jo ikke sikkert at jeg treffer reglene på noe tidspunkt. Jeg synes ikke det burde være noe problem, men finner ingen opplysninger om hva osb bærer på denne måten. Og nei, det er ikke mulig å sette en gles da jeg av ulike, helt irrelevante grunner ikke kan senke taket mer. Er det noen som har meninger eller er det bare å kjøre på?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 586 innlegg
Skal du sette panelen oppå OSB så burde det funke utmerket med "samme retning". 11 mm OSB har nok ingen problemer med å bære litt panel, særlig ikke om den i sin tur sitter med cc30...
Skal du rive ned OSB'en så trenger du jo gå "på tvers" eller glese derimot.
Skal du rive ned OSB'en så trenger du jo gå "på tvers" eller glese derimot.
Jeg har ingen planer om å ta ned osb'en. Og jeg tror jo ikke at det faller ned heller, men spørsmålet er mest om det finnes risiko for at platen begynner å henge. Taket kommer til å bli belyst så hvis det begynner å henge om et år eller to, vil det sannsynligvis synes veldig godt på grunn av belysningen. Jeg er litt uerfaren med osb i tak, og prøver man å søke på det så finner man bare hva den tåler å bære hvis man henger den på en vegg, men da blir jo draget i platens retning, det blir jo annerledes i taket.klaskarlsson skrev:
Klikk her for å svare